daylan1.jpg

Lørdag den 23. november

FOTO: Udsejling fra "havneområdet", hvor det bare vrimlede med både, som skulle sejle turister ud forbi klippegravene til Daylan deltaet.


Op og afsted som planlagt efter indtagelse af morgenmaden.

Nu i en anden bus med skiltet "370" og Hüsseiyen som chauffør.

Det havde tordnet, lynet og regnet meget i løbet af natten, så luften var fugtig; disen hang over bjergtoppene og temperaturen var faldet.

FOTO: Så kom vi forbi de smukke klippegrave ved Daylan floden.


Dagens program bestod egentlig kun af to punkter: Sejltur gennem den fredede lagune ved Daylan og besøg på stranden ved Iztuzu, hvorfra de nyudklækkede Caretta-havskildpadder drager på farten.

Daylan "floden" vil nok være den rigtige betegnelse, dannede i antikken grænsen mellem Lykien og Karien.
På de vestvendte klippevægge (i det tidligere Karien) findes de flotteste klippegrave, som er i en helt anden stil end dem vi så i Myra i går.

FOTO: En skam, at det var gråt og trist i vejret. Havde garanteret været flot i bragende solskin.


For enden af Daylan-floden, ved Daylan-deltaet, findes en kilometerlang sandstrand, hvor Caretta-havskildpadden gyder sine æg i sandet.
De nyudklækkede skildpadder, skal så "løbe spidsrod" mellem alle farerne for at komme ud i Middelhavets vand.

Den dag vi var på stedet, var det halvkoldt og blæsende - kun en enkelt af selskabets deltagere vovede skindet og hoppede i bølgerne (efter sigende var det koldere oven vande end i vandet).

Da vi kom tilbage til udgangspunktet for vores sejltur, stod den på frokost, og derefter 3 x 1½ times bustur til Kusadasi, hvor vi blev indkvarteret på et flot, flot hotel: Sealight Resort Hotel.
Her skal vi oven i købet overnatte 2 nætter.

FOTO: Der er gjort klar til turisterne ved Daylan deltaet.


I morgen er der først afgang kl. 0800, og tænk i dag kom vi i seng allerede kl. 2200.

Under vores kørsel på turen, ser vi nu vinmarker, marker med bomuld, og der står oliventræer spredt i det meget klipperige landskab.

FOTO:
Den gamle fiskesluse.
Man gør alt for at saltvands- og ferskvandsfisk ikke blandes, så derfor sænkes et stort net hver gang en båd nærmer sig, og så snart båden er kommet "over", hæves nettet igen.
Tidligere betjent af 2 mand med manuel ned- og oprulning - i dag klaret af en enkelt mand med tryk på en knap.

sirincefrugt3.jpg