top07.jpg

Mandag den 09.07.2018

Morgenmad med continental breakfast på Hotel Hafnia.

Alle billeder på siden kan klikkes større til lightbox.
Under lightboxbilledet vil være en forklarende tekst.

Dagens tekst fra arrangørernes beskrivelse:

Efter ankomst til Vagar Lufthavn, samt toldbehandling, bliver vi i bus (ca. 1 time) transporteret frem til Færøernes hovedstad -Tórshavn - vor base de næste 7 nætter. Indkvartering på Hotel Hafnia i de reserverede værelser.

Udflugt: Slentretur gennem det gamle Tórshavn.
Slentretur i kvarteret omkring Hotel Hafnia. Tingenes med de smalle gyder, de typiske brunmalede eller sorttjærede færøhuse er en speciel oplevelse. Vi lærer området at kende.


 

KL. 0915 tog Carlo rutebil nr. 300 fra bus- og færgeterminalen til Vagar lufthavn.

KL. 1015 ankom rutebilen til Vagar. Der var meget tåget på på hele turen, dog var tågen tættest ved lufthavnen.

KL. 1119 landede flyet fra Danmark med rejseleder og de resterende 33 turdeltagere. Det viste sig i løbet af dagen, at det var det eneste fly som landede den dag, resten af flyene blev omdirigeret på grund af tågen.
Alle turdeltagere steg for første gang ombord på turbussen, og så kørte vi ud for at besøge bygden Gåsedal (på færøsk "Gásadalur"), som først for nylig - det var i 2006 - er blevet forbundet med omverdenen via en 1.445 meter lang tunnel.
Der var ikke så forfærdelig meget udsigt at prale af i Gåsedal.

Indtil tunnellen blev åbnet, var bygden kun forbundet med omverdenen med skib 2 gange årligt, lige som der blev leveret post 3 gange ugentlig.
Posten blev leveret af et postbud, som gik over fjeldet i al slags vejr. Turen til Gåsedal tog 3 timer (og 3 timer igen for at komme tilbage til udgangspunktet).

Postmanden var til tider svært belæsset. Det siges, at han på en tur var belæsset med 79 kg + et juletræ på tværs foran brystet.

Wikipedia om Gåsedal - KLIK HER

Efter at have set udsigten ved Gåsedal - stærkt begrænset på grund af tågen - kørte turbussen til Tórshavn, hvor selskabet blev indkvarteret på Hotel Hafnia.
Carlo beholdt det tildelte værelse fra foregående nat, og Inge flyttede ind.

Guiden havde sat alle stævne på fortovet foran hotellet kl. 1500. Vi skulle ud at slentre en lille tur gennem det gamle Tórshavn.

Vi kom omkring "brædtet" (der hvor fiskere sælger deres overskydende fangst) og hele vejen ud gennem bydelen "Tinganes" med de smalle gyder og de typiske færøhuse, mestendels med græs på taget.

Da selskabet efter 5 kvarter kom ned til den gamle småbådshavn blev retningen til hotellet udstukket, og de der havde lyst til at udforske lidt på egen hånd, kunne bare gå i gang.

Inge gik tilbage til hotellet (træt efter at have været tidligt oppe, flyvetur, bustur m.v.) medens Carlo gik en tur ud til Skansen.

Skansen i Tórshavn er grundlagt af Magnus Heinason i 1580 som værn mod pirater.

I forbindelse med at englænderne besatte Færøerne ved starten af Anden Veredenskrig, blev der i august 1940 installeret 4 skudklare skibskanoner, som skulle beskyde tysken, hvis han forvildede sig for tæt på Færøerne.

Wikipedia om Skansen - KLIK HER

På vej væk fra Skansen faldt blikket ud over havnen.

I tågedisen, helt på den anden side af havnen, lå et dansk fiskeriinspektionsskib. Minderne kom frem hos Carlo.

Lidt Photoshop og netsøgning viste, at det drejede sig om F 359 VÆDDEREN, inspektionsskib i Thetis-klassen.

Pudsigt som vejene krydses.

Carlo sejlede med F349 VÆDDEREN i Hvidbjørnen-klassen fra 1970 til 1971 (den blev køllagt i 1962 og taget i brug til aktiv tjeneste den 19. marts 1963 og sendt på pension den 31. marts 1992) .


Aftensmad på hotellet.
Forret var Serano skinke på ruccola og hovedretten braisserede svinekæber med kartoffelmos, ½ gulerod og en rigtig god, indkogt sovs på braisseringen tilsat rødvin.

Fotoalbum med billeder fra mandagen - KLIK HER

Fortsætter på næste side med tirsdag: se her

ban01.jpg