2010, ferie i Holland - tredje del

FOTO:
Der var en større samling af gamle skibe og både i "Den Flydende Museumsudstilling" ved Marinemuseet.


Mandag den 12. juli

Vi tog sporvognen ind til centrum og ramte plet.
Var i løbet af kort tid ved marinemuseet og den flydende museumsudstilling.

Vi havde planlagt at starte med en havnerundfart – den var lige smuttet.

Og så begyndte det at regne efter at der var kommet bare et enkelt højt, meget skarpt tordenskrald.
Klamme og kolde gik vi ind mod centrum, og droppede ind på marinemuseet undervejs - om ikke andet så for at komme i tørvejr.

Carlo var mavesur da han var klam, træt (chauffør hele den foregående dag) og kold (selv om temparaturen var knap 30°), og havde problemer med de nye sandaler fra sidste år.
Sandalerne nev og gnavede flere steder - og det medbragte englehud kunne ikke sidde ordentlig fast, ja gjorde faktisk situationen værre.

Det lille kamera var begyndt at blinke med symbol for at ville have nye batterier.

Det store kamera var der ikke ret meget power tilbage på - intet ekstra batteri indkøbt og laderammen til kameraets batteri lå hjemme i Silkeborg.

HMMMMMM.


FOTOs herover:

Flere flydende museumsgenstande.
Her bare et ud af et par hundrede billeder, der blev taget under havnerundfarten.


End ikke et forslag om at lave et museumsbesøg på marinemuseet blev vel modtaget (og så er den vist gal).

Vi fortsatte ind mod gågaden, Liijnbaan, hvor forretningerne først åbnede kl. 1200 og 1300 i anledning af, at det var mandag.

Vi stødte dog ret hurtigt på en "ECCO-store", åbnede først kl. 1200, hvor de havde et righoldigt udvalg af sandaler.
Efter en tur op og ned ad Liijnbaan blev kl. endelig 1200 - og så endte det med, at der blev købt et par ECCO-sandaler; og så var han igen ubesværet gående, ham Carlo.

Frokost på café Blue Water på Intell Hotel, lige ud til floden Maas lige ved starten af Erasmusbrug.

Rotterdam er en "ny" by, forstået på den måde, at stort set alt er bygget op efter anden verdenskrig.

Så var det tid til en havnerundfart i Rotterdam.
Vi benyttede en båd fra www.spido.nl – som var godt 5 kvarter om at komme hele vejen rundt om indre-, ydre- og industrihavn. Man kommer vidt omkring, og bliver i den grad imponeret over alle kaj-kilometerne, alle kranerne, alle de forskellige slags skibe o.s.v..

FOTO:
Udsigten fra EuroMast ned mod Erasmusbrug.


Efter igen at have fået fast grund under fødderne (og Carlo godt gå-humør med de nye sandaler) blev kursen sat mod EuroMast.
EuroMast har fast udsigtsplatform i 96 meters højde.
Muligheden for at komme yderligere 60 meter i vejret blev sorteret fra, da der stadig hang en tynd dis over hele byen efter regnskyllet ved middagstid – man ville altså ikke have mulighed for at se længere ud i horisonten ved at vælge de sidste 60 højdemeter.

Det er ret meget en by i stål og glas, men så alligevel med mange større eller mindre grønne områder hist og her.

Ligeledes findes der områder, hvor man har genopbygget de gamle, traditionelle Rotterdam-byhuse.

Rotterdam er mest kendt som Hollands største havneby - efter sigende Europas tredjestørste industrihavn - beliggende ved floden Maas.