Tirsdag den 16. april 2019
Rejseselskabets beskrivelse: I Antwerpen skal vi nyde en formiddag med arkitektur, kunst og så naturligvis diamanter.
Antwerpen er kunstneren Rubens by, diamanternes by og en rigtig havneby med ca. 500.000 indbyggere.
Vi har masser af tid til at opleve denne flotte og moderne by.
Over middag er vi tilbage på skibet og nyder frokost og eftermiddagen, alt imens vi begynder at sejle mod Amsterdam og Haarlem igen.
FOTOs herover:
Sikken klar og solbeskinnet dag man er stået op til - dejligt, selv om det stadig er lidt råkoldt.
Store dele af det indre Antwerpen er under modernisering - bygningen til venstre var således fuldstændig indrammet af et stillads, hvor der udenpå var spændt et bemalet vindnet som forestillede bygningen bagved som den kommer til at se ud.
Statuen til højre symboliserer Antwerpens navn: Ant = hånd - Werpen = kaste. Figuren øverst er i færd med at kaste en hånd ud i floden.
Stod op til en rigtig flot morgen med solskin og blå himmel - men det var stadig lidt råkoldt.
Efter morgenmaden var der afgang med bus kl. 0900 til "udflugt i Antwerpen".
Vi blev alle læsset af på Ernest Van Dijckkaai ved gaden Suikemui, og gik derefter under ledelse af guiden op forbi katedralen (som udvendig er under restaurereing), videre ad Oude Koommarkt og Schouenmarkt til Meir, som er hovedstrøget i Antwerpen.
For enden af Meir stødte vi på hovedbanegården i Antwerpen, som i folkemunde går under betegnelsen "jernbanekatedralen", så stor, høj og flot er hovedbygningen her.
FOTOs herover:
En bygning fuldstændig indrammet af et stillads, hvor der udenpå var spændt et bemalet vindnet som forestillede bygningen bagved som den kommer til at se ud.
Statuen i midten symboliserer Antwerpens navn: Ant = hånd - Werpen = kaste. Figuren øverst er i færd med at kaste en hånd ud i floden.
Hovedbanegården i Antwerpen, også kaldet "jernbanekatedralen".
Så blev alle sluppet løs på egen hånd med besked om at være retur ved bussen senest kl. 1215, så der var tid til at komme retur til skibet, samt nette sig lidt inden frokost kl. 1300.
Vi valgte at shoppe lidt ægte belgisk chokolade undervejs og var inde i en bygning, som udefra så ret interessant ud.
Det var den også. Hold da helt op for en markedhal / et butikscenter vi dér kom ind i.
Magen til flot indvendig udsmykning i et butikscenter skal man lede længe efter.
I centeret fandtes flere butikker med dansk islæt så som Søstrene Grene og Tiger (hvor der på T-shirten, hen over brystet på en af ekspedienterne, var trykt "Jeg forstår dansk").
FOTOs herover:
Hovedbanegårdens imponerende indre - ikke så underligt, at bygningen har øgenavnet "Jernbanekatedralen".
Det kan man da kalde et flot indkøbscenter - hvis ikke butikkerne har noget man gider kigge på,kan man i stedet falde i staver ved at beundre udsmykningen.
På den videre færd tilbage mod bussen gik vi en tur ind i katedralen, på engelsk "Cathedral of Our Lady", på belgisk/flamsk "Onze-Lieve-Vrouwekathedraal", eller slet og ret "Dekathedraal".
I katedralen pågår et større restaureringsarbejde med stort set alt - men især de rigt dekorerede træpaneler langs ydervæggene får den store omgang med nænsom fjernelse af gammel maling for at komme ind til den originale.
FOTOs herover:
Når der bygges i glas, kan der forekomme flotte spejlinger - som f.eks. her.
Flere steder op og ned ad hovedstrøget sås stativer med udlejningscykler i karakteristisk "pang-bemaling".
Tilbage på skibet stod den på frokost (puuuhaaaaa en omgang at komme igennem):
- pølsesalat
- sellerisuppe
- fiskefilet (rødspætte) eller farsbrød
- kokosis med syltetøj, ladyfinger og flødeskum
- og til sidst en kop kaffe.
Herefter var der "frit slag" indtil alle skulle være ombord senest kl. 1715.
Vi benyttede lejligheden til at gå en tur over i en stor rød bygning, hvor vi havde fået at vide, at der ville være en fantastisk udsigt fra toppen.
Det var der også - og det var da heldigt, at der var rulletrapper fra stueplan til 9. sal (der var ca. 5 meter mellem etageadskillelserne), og kun trappe fra 9. til 10. sal.
10. sal var ikke overdækket, forsynet med glas i godt 2 meters højde.
Midt på hver af de 4 langsider var der en enkelt glassektion med et rundt hul man kunne stikke sit teleobjektiv ud igennem.
Tilbage på båden var det bare at vente på, at det blev tid til afgang kl. 1730 - vi blev dog ca. 15 minutter forsinket, da en af passagererne ikke kunne finde rettidigt tilbage til båden.
FOTOs herover:
Her er så M/S Rigoletto fra rederiet SijFa Cruises - rederiets web-site - KLIK HER.
Det sker, at man også kommer lidt "ind bagved" når man bevæger sig rundt.
ÆNDRING til morgendagens program.
Egentlig skulle vi sejle fra Antwerpen til Haarlem, og lægge til ved samme kajplads som vi forlod i søndags, men på grund af tekniske problemer med een af sluserne ville det ikke være praktisk muligt at nå frem til Haarlem rettidigt, hvorfor skipper havde reserveret kajplads i Utrecht.
Det gjorde så, at rejseselskabet ville få onsdagens annoncerede program ændret en del.
Vi ville stadig skulle på udflugt til Keukenhoff som det første på dagen, men ville ikke komme retur til skibet for at få frokost - vi ville i stedet blive udstyret med en "lunch-packet" som kunne nydes i Keukenhoff hen mod slutningen af besøget dér, inden vi så ville blive kørt ind til centrum i Amsterdam for at blive sluppet løs på egen hånd, eller deltage i en fælles kanalrundfart.
Efter kanalrundfart /eventyr på egen hånd, ville bussen transportere os retur til båden, som i mellemtiden ville have flyttet sig til en kajplads i Lelystad.
Enkelte af turdeltagerne fik dermed "smadret" deres ønske om at forlade selskabet for at gå på egen opdagelse i Haarlem fra efter frokost og indtil aftensmaden bliver serveret.
FOTOs herover:
Fra udsigten på 10. sal af det høje, røde hus var der både eksperimenterende kunst og sejlskibsnostalgi at se.
Dagens aftensmad stod på (puuuhaaaaa en omgang at komme igennem):
- tunsalat
- svampesuppe
- fisk eller andelår (det andelår var bare ualmindelig mørt)
- ostetallerken eller karamelbudding
- og til sidst en kop kaffe.
Medens vi spiste aftensmad, havde den del af besætningen som ikke styrede skibet eller lavede og serverede mad haft travlt med at slå sengene ned i alle kahytter, samt lægge en seddel med programmet for dagen i morgen.
Nu vi igen er på farten på vandet bemærker man straks den voldsomme aktivitet der er med fragtlægter i alle afskygninger.