Familieferier

2023 - Med "Læserklubben på en 4-dages tur til bl.a.Götakanalen
Svensk sommeridyl med sejltur på den imponerende Götakanal og besøg i de små byer, der emmer af skærgårdsstemning.
For nogle hundrede år siden var det en stor, men temmelig uopnåelig drøm at kunne sejle på tværs af Sverige.
Det blev den danske Øresundstold, der på et tidspunkt gav svenskerne ideen til at grave og sprænge sig gennem landet - og indlede et af de største byggerier på svensk jord nogensinde.
Det tog 58.000 arbejdsmænd 22 år at grave den 190 kilometer lange kanal ud - med håndkraft, og i 1832 blev drømmen en realitet.
Selvom kanalen har mistet sin økonomiske betydning, kan vi i dag glæde os over den fantastiske og meget smukke sejltur ad den smalle kanals enestående vandvej.

2022 - Med "Læserklubben" på bustur - 3 dages tur til Helgoland
HELGOLAND, DEN DRAMATISKE RØDE Ø
Fri for told og fri for biler, men til gengæld rig på både natur, historie og dramatik.
Det er nogle af de fakta, en fortælling om den tyske ø Helgoland kunne indledes med.
Denne, landets eneste »rigtige« ø, ligger cirka 70 kilometer ud for Elbens udmunding i Nordsøen og er en sand oase af ro og enestående natur. Golfstrømmen har derudover begunstiget øen med et dejligt mildt klima.
Dagene her byder på fantastiske natur­oplevelser, og man får et fint indblik i de omtumlede forhold, øen har oplevet som henholdsvis engelsk, dansk og tysk område.
For at få denne helt specielle ø rigtigt ind under huden skal man være der mere end de traditionelle fire timer, så vi har valgt, at vi bor der i to nætter og får både de smukke morgener og aftener med.

2021 - Med "Læserklubben" på togtur gennem Sveriges baghave
I adstadigt tempo tøffer den fine gamle Inlandsbanan af sted med lokomotivfører, guide og god tid.
Den fantastiske og autentiske natur kommer nærmest helt ind i vognen til os på de cirka 750 kilometer og 14 timer, som vi skal nyde her.
Banen kører på strækningen mellem Kristinehamn i Midtsverige til Gällivare i Lapland, og vi følger den på den smukkeste del fra Östersund over Polarcirklen til Gällivare.
Vi regner med at se både rensdyr, elge og forladte bjørnebo.
Blandt meget andet skal vi også besøge designeren Leif Wikners familievirksomhed og se verdens første og største ishotel, der ligger tæt på Kiruna helt oppe i Nordsverige.

2020 - I egen bil til Færøerne juni og juli
Skulle egentlig have været til Bærum ved Sandvika uden for Oslo for at kigge Verdensmesterskaberne i kano- og kajakmaraton - men så kom Covid-19 i vejen, og VM blev aflyst.
Så kom Smyril Line med et godt tilbud som vi ikke kunne side nej til.
Så det blev færge Hirtshals - Torshavn t/r med bil og 4 overnatninger på 4-stjernet hotel i Torshavn.
Og så fik vi set ting vi ikke så for 2 år siden.

2019 - Med Hurtigruten fra Bergen til Kirkenes og retur til Bergen i august
Den norske vestkyst med Hutigruten har i flere år været del af vores ønskeliste.
2019 skulle være året, hvor turen blev realiseret.
Vi kontaktede Holstebro Rejsecenter (fandt ud af, at de var "eksperterne på området") og snart derefter var både intromøde i filialen i Herning og en reel bestilling på den 12 dage lange sørejse eksekveret.
Samtidig blev lagt en "snedig plan" for hele turen . . . .

2019 - -Med Riis Rejser på flodkrydstogt i Holland og Belgien i april
Foråret hører Holland til.
Et inferno af farver pryder landet på denne årstid og byder velkommen til tusindvis af gæster, der netop kommer for at opleve dette fantastiske syn.
Undervejs vil du være ledsaget af dansk rejseleder og chauffør samt ****dansk bus.
Vi sejler med det dejlige skib MS Rigoletto, der er hollandsk ejet og har plads til 120 gæster.

2018 - Med "Læserklubben" på tur til Færøerne i juli
Læserklubben reklamerede i februar i både vores lokale avis og den ugentlige "dørmåtteavis" for en "Læserrejse til Færøerne" fra den 9. til den 16. juli 2018.
Inge har altid haft ønske om at se Færøerne - Carlo's interesse kunne næppe være målelig (set nok til øerne 1968-1971).

2017 - En uges ferie på Fur i slutningen af august
Vi tilbaragte en dejlig uge på Fur, og fik kigget os en hel del omkring.
Var bl.a. på Fur Bryghus og "Cafe på Herrens Mark" for at spise frokost.
Besøgte Fur Museum, Rødestenen, Fur Kirke, Bette Jens' Høy og mange flere steder.

2016 - Ferie i Brandenburg an der Havel i september
Vi lejede hus "An der Regattastrecke" i Brandenburg, og brugte stedet som udgangspunkt for ture til Karolinenhof, Potsdam og Berlin City.
Og så var der lige et par dage med Junior, U23 og Senior VM i kano- og kajakmaraton "lige uden for døren".

2015 - Ferie i Ungarn i september
Vi tog et kig på Györ, Kamárom med den uindtagelige bastion "Fort Monostor", Sopron, Esterházy slottet, Esztergom med den prægtige domkirke ved "Donauknækket" og igen lidt på Budapest.
I Györ blev der også tid til at kigge Junior, U23 og Senior VM i kano- og kajakmaraton.

2014 - Sommerferie i Ungarn juli
Vi tog et kig på Budapest - og derefter på Junior & U23 Verdensmesterskaberne i kano og kajak i Szeged.
Det blev en ualmindelig varm tur.

2013 - Tyrkiet: "I Aleksander den Stores fodspor"
Som rigtig, rigtig mange andre fik vi også et "tilbud man ikke kan sige nej til" via et af Bonniers magasiner.
Det blev til 8 dage i Tyrkiet, hvor vi kørte rundt i bus og kiggede på rigtig mange af de flotte historiske steder man har i det sydvestlige Tyrkiet.

2013 - 5 dage i Krakow i begyndelsen af juni
Efter en snak om, hvad vi havde set, og især hvad vi ikke havde set inden for kano- og kajaksporten, var det klart, at vi i hvert fald ikke havde set kano- og kajakslalom.
Vi fik set lidt EM.
Der var så mange andre ting at kigge på.

2012 - Et par dage i Friedrichstadt

Efter i adskillige år at have skullet lægge øre til fortællingerne om, hvor fantastisk byen Friedrichstadt lige syd for den dansk/tyske grænse skulle være, blev det i 3 dage ved månedsskiftet september til oktober 2012 vores tur til ved selvsyn at begejstres,
Turen derned blev lagt via kirkegården i Ullerup, hvor Carlos forældres gravsted blev tilset og smukkeseret.

2012 - 3 dage på Sjælland i juli
Ferie midt i juli, en datter som ikke længere gad holde ferie med forældrene og ikke længere nogen hund var lig med en 3-dages rundtur på Sjælland, hvor det blev til:
?  besøg i Helsingør og på Helsingør havn for at se skulpturen "Han"
?  havnerundfart i København med besigtigelse af den lokale Sandskulpturfestival og
?  besøg på Møns Klint.

2011 - Sommerferie i Sønderjylland
I år valgte vi at holde ferie i et hjørne af Danmark, vi ikke tidligere havde udforsket.
Vi lejede et "sommerhus" ved Ballum ("sommerhus" fordi det var et gammelt husmandssted, som var omdannet til sommerhus).
Med på turen var også Laurie (Lawrence Ford) fra Tasmanien.

2010 - Sommerferie i Holland
Efter det sædvanlige spørgsmål om, hvor ferien skulle gå hen i år, blev det til, at vil ville holde ferie i Holland.
Der havde vi aldrig været tidligere.
Vi var selvkørende, og havde valgt overnatning på 4 stk. Bed & Breakfast fordelt over landet.

2009 - Sommerferie i Poznan, Polen
I år ville vi igen lidt ud for at se et fremmed land - og igen kombineret med at kigge lidt på, hvordan danske kano- og kajakroere klarer sig ved internationele mesterskaber, her EM for U18 & U23 roere der blev afholdt i Poznan, og hele 5 af de 25 danske deltagere kom fra Silkeborg Kajakklub, så derfor.

2008 - Sommerferie i Vestervig
Så var det tid til at få nogle sommerbilleder i kassen til Carlos kollegas hjemmeside om et sommerhus i Vestervig.
Det blev en helt forrygende uge med godt vejr og rigtig mange gode billeder.
Klik ind, og kig i albummet.

2007 - Tur til Tjekkiet
En hurtig indskydelse, og så var det besluttet. Vi ville en tur til Tjekkiet for at se Junior VM i kano og kajak.
Da det foregik mindre end 50 km fra Prag, blev der naturligvis også til tilbesøg her.

2007 - En forårsuge i Vestervig
Inge og Carlo havde sølvbryllup i begyndelsen af marts - og havde besluttet, at det skulle være "upåagtet".
Via en af Carlos kollegaer - som han var begyndt at lave hjemmeside for om et sommerhus i Vestervig -  blev der sikret fred og ro i en uges tid.
Samtidig blev der samlet billedmateriale til sommerhusets hjemmeside.

2005 - Familieferie i Stockholm
Det var egentlig ikke så svært at overtale den resterende del af familien til at holde årets familieferie i Stockholm.
Inge og Carlo var i Stockholm "på gennemrejse" til Tammerfors i Finland i 1983, og havde et rigtig godt indtryk af byen i erindring.
Vi blev ikke skuffede.

2004 - Familieferie i Berlin
Langt om længe - for sent vil Tenna sige - valgte vi at holde en ferie uden for den Skandinaviske lande.
Tysklands nye hovedstad blev målet - og det fortryder ingen af os.
Imponerende, hvad der er opnået siden "Murens fald" i '89.

2003 - Udvidet familieferie på Samsø
I år syntes vi ikke rigtig at vi kunne nøjes med os selv, og havde derfor inviteret Gurli, Preben og Sille (Inge's svigerinde og bror, samt svigerindens barnebarn) med på ferie i et lejet sommerhus i Sælvig på Samsø.

2002 - Familieferie i Kerteminde
Som det plejer at være - når far har været på tur, skal familien partout på ferie i samme område det efterfølgende år.
I år blev det en tur til Fyn med Kerteminde som udgangspunkt for mange ture.

2001 - Familieferie i Sverige
Sommeren 2001 valgte vi at leje et sommerhus hos en bondemand i det sydøstligste hjørne af Sverige, lige syd for Ronnyby. Her var fred og ro (for meget efter Tenna's mening) og rigtig dejligt med skærgården lige foran døren.

2000 - Familieferie i Oslo i juni
Da vi var i Norge i '98 sluttede vi af med at have et par dage i Oslo inden vi tog hjem til Danmark.
Vi fandt dengang ud af, at 2 dage i Oslo er alt for lidt, så det rådede vi bod på i slutningen af juni 2000.

1999 - Familieferie på Bornholm i sommeren
Ret meget ferie blev det ikke til i 1999, men et par dage i et sommerhus, placeret kun 10 meter fra vandet lige syd for Rønne er dog uforglemmelige.

1998 - Familieferie i Norge
Ved Carlos hjemkomst efter kajaklangturen i Norge 1997, var det ultimative krav fra familien, igen - og ikke overraskende, at hele familien det efterfølgende år skulle holde ferie der hvor Carlo netop havde tilbragt sin kajakferie.

1995 - Familieferie i Sverige
Efter Carlos hjemkomst fra kajaklangturen 1994 var familiens ultimative krav "næste år holder hele familien ferie i det område, hvor du og Steffen har været i år".