• head10.jpg
  • head14.jpg
  • head17.jpg
  • head31.jpg
  • head23.jpg
  • head08.jpg
  • head18.jpg
  • head19.jpg
  • head09.jpg
  • head21.jpg
  • head24.jpg
  • head30.jpg
  • head34.jpg
  • head26.jpg
  • head03.jpg
  • head33.jpg
  • head07.jpg
  • head05.jpg
  • head13.jpg
  • head01.jpg
  • head29.jpg
  • head22.jpg
  • head11.jpg
  • head27.jpg
  • head28.jpg
  • head06.jpg
  • head04.jpg
  • head25.jpg
  • head02.jpg
  • head12.jpg
  • head32.jpg
  • head16.jpg
  • head15.jpg
  • head20.jpg

"På togtur gennem Sveriges baghave"


Fredag den 13. august 2021

Rejsearrangørens overordnede turbeskrivelse og dagsprogrammerne:

Overordnet turbeskrivelse

I adstadigt tempo tøffer den fine gamle Inlandsbanan af sted med lokomotivfører, guide og god tid.
Den fantastiske og autentiske natur kommer nærmest helt ind i vognen til os på de cirka 750 kilometer og 14 timer, som vi skal nyde her.
Banen kører på strækningen mellem Kristinehamn i Midtsverige til Gällivare i Lapland, og vi følger den på den smukkeste del fra Östersund over Polarcirklen til Gällivare.
Vi regner med at se både rensdyr, elge og forladte bjørnebo.
Blandt meget andet skal vi også besøge designeren Leif Wikners familievirksomhed og se verdens første og største ishotel, der ligger tæt på Kiruna helt oppe i Nordsverige.

Rejsen foregår 13.-21. august.

Fredag

Efter endt busopsamling kører vi til Frederikshavn fredag, hvorfra vi sejler til Göteborg klokken 14.
Cirka tre og en halv time senere er vi atter på fast grund, og vi kører langs Götakanalen mod vores hotel i Vänersborg.
Undervejs passerer vi blandt andet den smukke Bohus Fästningen.
Indkvartering og middag på Quality Hotel i Vänersborg.

Lørdag

Efter morgenmaden kører vi den korte vej til Trollhättan, hvor vi skal på byrundtur.
Det hyggelige sluseområde Gamle Dal, vandfaldet og bilfabrikken Saabs spændende museum med 50 års teknisk udvikling i den svenske bilindustri er blot nogle af dagens oplevelser.
Turen går nu videre til Hotel First i Falun, hvor middagen venter lidt senere.

Søndag

Dalarhesten og andet trækunst
Søndagens program går nordpå gennem Finnbygderne i Dalarna, og dagens overordnede tema er træ og håndværk.
Vi stopper ved "Nils Olssons Hemslöjd".
Allerede i 1700-tallet begyndte nogle af de mange skovarbejdere i byerne ved Mora at snitte træheste, når de sad hjemme i hytterne om aftenen.
Det udviklede sig og cirka 100 år senere begyndte man også at bemale hestene med et smukt blomstermønster, kaldet kurbits.
Dalarhesten er i dag et verdenskendt sverigessymbol, og hestene tilskæres og dekoreres stadig i hånden.
Vi besøger også familievirksomheden Wikner, som laver unikke håndlavede møbler og kunsthåndværk i forskellige træsorter fra de omkringliggende skove.
Designeren Leif Wikner og hans kone Margit har givet passionen for træ og håndværkssnilden videre til deres fire sønner.
Indtjekning og middag på hotellet i Östersund.

Mandag

Den perfekte togtur
Mandag skal vi opleve rejsens højdepunkt.
Alle stiger om bord på toget fra Inlandsbanan tidligt om morgenen, og en lang og aldeles vidunderlig tur kan begynde.
Brusende elve, hede og grantræer passeres i roligt tempo, og den fængslende stilhed akkompagneres af toghjulenes slag mod skinnerne.
Vi krydser flere rivende floder og chancerne for at få øje på rensdyr og elge er ret store.
Der bliver flere stop undervejs, og i Vilhelmina venter der en lokal frokost med lækre nordländske specialiteter, lavet af friske råvarer på Bergmans Fisk & Vilt, der flere gang er blevet præmieret for sit madhåndværk.
Vi fortsætter mod Norrlands indland og stopper ved Moskosel Station, hvor vi spiser middag på Rallarcaféet.
Ved Jokmokk lige syd for Polarcirklen stopper vi også.
Her får du chancen for at følge jernbanesporene til fods til cirklen, der er tydeligt markeret og klart er et moment, som er nogle billeder værdig.

Tirsdag

Det store ishotel
Efter en god morgenmadsbuffet på hotellet i Gällivare begiver vi os på nye eventyr.
Ved den smukke Vasaelv ligger en særlig gammel kirke, som af de lokale kaldes »Lappkyrkan« fra 1751.
Den skal ses, hvorefter vi fortsætter via midnatssolvejen til Jukkasjärvi.
Her skal vi opleve verdens første og største ishotel på hele 5500 kvadratmeter.
Da vi befinder os et godt stykke nord for polarcirklen, spiller vejr og vind uundgåeligt en stor rolle. Men i stedet for at se frossent vand og sne som et problem for hoteldrift har Icehotel udnyttet det som en gylden mulighed.
Det arktiske vinterklima tillader nemlig nogle helt særlige hotelværelser - lavet af is og sne. Vi hører om selve opførelsen af hotellet og ser de krystalklare skabelser af is fra Torneelven.
Herefter fortsætter vi til den gamle samiske markedsplads Sámi Siida. Her indføres vi i samernes historie og traditioner - og får også mulighed for at møde renerne på nært hold.
Efter rundvisningen spiser vi en traditionel samisk frokost i jättekåtan, der er et stort sametelt.
Vi aflægger et besøg i trækirken i Jukkasjärvi, hvor Bror Hjorths kendte altertavle fra 1600-tallet hænger, og slutter dagen af med et smut i kirken i Kiruna, inden vi kører retur til hotellet i Gällivare.

Onsdag

Onsdag efter morgenmaden snupper vi et besøg på det velkendte Fjeld- og Samemuseum i Jokkmokk, inden vi forlader Lapland.
Med stop i den virkelig smukke natur omkring Storforsen kommer vi til »Guldbyen«, Skellefterå.
Skelleftefältet, som løber fra Skellefterå og cirka 150 kilometer vesterud, er et af verdens mest mineralrige områder og har derfor flere miner med både kobber, zink, bly, sølv og guld.
Siden 1940’erne har man støbt guld her i tragterne.

Torsdag

Torsdag smutter vi en tur i »Osteriget«.
På ostens lager i Ånäset lagrer man den berømte Västerbottenost.
Vi hører om produktionen og får dejlige smagsprøver.
Turen fortsætter langs Den Botniske Bugt, og vi følger den storslåede Högakyst, der er den stejleste og højest beliggende kyst langs hele Østersøen.
Landskabet her er ubeskriveligt smukt og autentisk.
Overnatning og middag i Sundsvall.

Fredag

Sølv under jorden
Vi kører i vekslende natur forbi Lill-Babs’ fødeby, Järvsö, og videre ud mod kysten, hvor vi skal besøge Hälsingegården Erik-Anders, der er optaget på Unescos Verdensarvliste.
Rejsen fortsætter til Sala, der er berømt for sine sølvminer.
Sala Silvergruva var i 400 år Sveriges største sølvmine, og i storhedsperioden produceredes der op mod fem ton sølv om året.
På en guidet rundvisning under jordoverfladen ser vi en helt anderledes verden.
Ankomst til Örebro til indkvartering og middag.

Lørdag

Efter en god morgenbuffet kører vi med passende pauser til Göteborg, hvorfra vi tager færgen hjem klokken 16.
Hen på aftenen er vi hjemme efter en spændende og indholdsrig rejse i vort dejlige broderland.

Foto:
Første stop på turen var ved Aarhus Nord, hvor vi fik formiddagskaffe og et rundstykke.
Teknisk rejsearrangør var Panter Busser - kørslen forestået af Sdr. Nærå Busser.


Opsamling i strålende vejr ved Jysk Park kl. 1000, og så afsted nordover med første stop for morgenkaffe og et rundstykke ved Aarhus Nord.

Fortsat strålende vejr nordover, også da vi ramte Trafikcenteret lige syd for Sæby for en kort bemærkning (der skulle lige "toppes" med diesel på bussen inden vi forlod Danmark).

Der var dog nu begyndt at trække truende skyer op fra vest ind over mod øst.

Vi kom alle ombord på færgen i Frederikshavn, og spredtes derefter for alle vinde ombord. 

Guiden, Lars Larsen, havde inden vi forlod bussen for at gå i terminalen for at få vores boardingkort udleveret sagt: "Vi går ombord i Frederikshavn, og kører fra borde igen i Göteborg" - og det var vi nogle stykker som rettede os efter, og stod klar til at stige på bussen på vogndækket ca. 15 min før ankomst til Göteborg.

Chaufføren, Palle, kom ned til bussen, og så helt forkert ud i hovedet.
Han forklarede, at kotumen var, at alle passagerer i rejseselskaber skulle gå ombord - og gå fra borde igen.
Han tog dog chancen, og lukkede os 8 passagerer der havde hørt efter hvad guiden sagde inden ombordstigning på færgen ind i bussen. Vi blev så kørt fra borde.


Foto's her over:
Et gammelt fæstningsværk på nordsiden af indsejlingen til Göteborg.
Carlo husker tydeligt da han og Steffen i 1994 roede forbi samme sted på den anden side af klippeøen - det sagde "skraldebang" da Carlo røg på et skær under vandoverfladen (men der skete heldigvis ingen skade.Foto:

Da vi kørte mellem Göteborg og Vänersborg regnede det meget kraftigt, så kraftigt, at det nærmest var umuligt at se noget til siderne for bussen.


Resten steg på inde på kajen efter at have passeret gennem færgeterminalen.

Nu var vejret slået om - det stod ned i lårtykke stråler og der dannedes store søer på vejen, så store, at når bussen kørte igennem var der opsprøjt til taghøjde langs bussen.

Vejret gjorde så også at vi ikke fik synet af Bohus Fästningen - som bare var et utydeligt, svagt omrids af noget fjernt gennem regnmængderne.

Indkvartering på Quality Hotel Vänersborg, aftensmad, og så er der morgenmad 0630 og afgang til Trollhättan kl. 0830.