Lørdag den 21. august 2021

Efter en god morgenbuffet kører vi med passende pauser til Göteborg, hvorfra vi tager færgen hjem klokken 16.

Hen på aftenen er vi hjemme efter en spændende og indholdsrig rejse i vort dejlige broderland.

Vi stod op, så vi var sikker på at komme tidligt ned til morgenmad.

Herefter gik vi en tur ned ad strøget, forbi markedspladsen, hen til Örebro Slot og en tur rundt i den tilhørende slotspark.

Slottet er placeret på en ø i åen Svartån som løber gennem byen.
Det giver umiddelbart et indtryk, som var slottet omgivet af voldgrave.

Foto's:

Kig mod markedspladsen gennem en "vandkunst".
Mange steder rundt om slottet var placeret sådanne redningsstiger.

Det som umiddelbart sprang i øjnene var, at der mange steder langs bredderne var opsat redningsstiger i kraftige farver.

Stigerne må være opsat efter adskillige tilfælde af fulderikker, som er faldet i vandet, og ikke har formået umiddelbart at komme op derfra igen.
Det var måske et eksempel til efterfølgelse i Aarhus, hvor man jo nu i en årrække fra tid til anden har hørt om berusede, som faldt i havnen og havde svært ved at redde sig i land igen.

På vej tilbage til hotellet passerede vi igen forbi markedspladsen, hvor der nu var pænt mange mennesker samlet omkring boderne med lokale produkter.

Et par af turdeltagerne lod sig friste af en af boderne, hvor man solgte friske kantareller - så nogen købte en pæn portion med hjem. De blev placeret i bussens køleskab sammen med al den Westerbottenost der tidligere var købt på ostelageret i Ånässet.

Afgang med bussen kl. 1030.

Kursen blev sat mod Göteborg med et kort stop undervejs.

Det var nu helt tydeligt, at vi var kommet længere sydpå - nu var det ikke længere skov, skov, skov, skov.

Foto:
Et sidste kig mod nord fra færgen på vej ud af havnen i Göteborg.

Man kunne nu se ud til begge sider af vejen - nu var det afvekslende landskab med en overvægt af dyrkede marker, hvor bønderne havde travlt med at få bjærget årets kornhøst.
Overfarten til Danmark foregik i strålende vejr - og vi ankom sågar lidt før planlagt til Frederikshavn.
Bussen gjorde holdt på rastepladsen Himmerland, hvor der blev tanket ca. 750 liter dieselbrændstof (chaufføren fortalte, at han ved at tanke i Danmark i stedet for Sverige sparede mange penge; ca. d.kr. 3,50 pr liter).

På vej sydover fortalte chaufføren, at bussen under turen i Sverige havde kørt i alt 3.522 kilometer.

Hvis nogen skulle regne totale rejselængde ud, skulle dertil lægges 2 x 94 kilometers færgesejlads og Silkeborg-deltagere 2 x 213 km = vi har haft en samlet rejselængde på 4.136 kilometer.

Foto herunder:
Det var dette syn som mødte os da vi ankom til Frederikshavn - og så lige navnet på vores "returfærge".