Album turen derop
Album med billeder fra sejlturen fra Hirtshals til Tórshavn
Så er Carlo kommet ombord og har afleveret bagage i kahytten. Nu skal Nikon luftes.
Kig agterud med helikopterdæk, hvor der er "hot tubs" i trækabinerne under.
Helikopterdækket - og i baggrunden "Hirtshals Yard A/S" med en af havnens arbejdsbåde i dokken.
Nu ses havnens arbejdsbåd i dokken hos "Hirtshals Yard A/S" lidt tydeligere.
Et kig over mod nogle af de andre terminaler på havneområdet.
Smyril Line's logo. Logoet fører Færøernes eneste rovfugl, dværgfalken, som symbol.
SMIRIL = SMYRIL = TÅRNFALK (så er det på plads)
Panoramabillede over trafikhavnen i Hirtshals.
Lystbådehavnen i Hirtshals ligger lige inden for molen.
Så er skibet sejlet. Godt nok et kvarter forsinket, men det går hurtigt - her har vi kun sejlet i 8 minutter.
6 timer efter afsejling fra Hirtshals passerede vi Lista Fyr.
Kl. 22 (det er så kl. 23 i DK) så himlen sådan ud mod nordvest. Bemærk jetstriberne i toppen af billedet.
Norrøna, som skibet hed, spyede til stadighed mørk røg ud af skorstensarsenalet.
Nu er kl. 1149, og vi har sejlet i ca. 21 timer.
Vi passerer forholdsvis tæt forbi de nordligste øer på Shetlandsøerne.
Den yderste, nordlige forpost på Shetlandsøerne med Muckle-Flugga-Lighthouse på klippen Muckle-Flugga.
Den yderste, nordlige forpost på Shetlandsøerne.
På vej over Nordatlanten mødte vi mange gange steder, hvor vandet i et skarpt afgrænset område havde en anden og mørkere farve.
Ud for Shetlandsøerne fik vi besøg af et antal suler som rigtig boltrede sig i de turbulenser der var omkring skibet.
Ud for Shetlandsøerne fik vi besøg af et antal suler som rigtig boltrede sig i de turbulenser der var omkring skibet.
Ud for Shetlandsøerne fik vi besøg af et par storkjover som rigtig boltrede sig med at flyve lige over vandoverfladen langs skibssiden.
Ud for Shetlandsøerne fik vi besøg af et antal suler som rigtig boltrede sig i de turbulenser der var omkring skibet.
Der er næsten ingen buler på vandet kl. 1730 - vi har nu været undervejs i 27 timer, og mangler kun 5 timer i at være fremme.
Der er næsten ingen buler på vandet kl. 1730 - vi har nu været undervejs i 27 timer, og mangler kun 5 timer i at være fremme.
På dæk 5 var opsat en sladreskærm, som viste kurs, hastighed, resterende sejldistance, og også "skibstiden" (lig med tiden på Færøerne).
Har lige fundet ud af, at jeg har korrekt tidsstempel i mine billeddata - herligt.
De første antydninger af Færøerne dukkede op hen ad kl. 2130 - altså en time før planlagt ankomst.
Vi ankom så ca. 20 minutter før planlagt.
Panoramabillede mod nord-nordøst ind mod Færøerne, op langs Streymoy.
Panoramabillede mod nordvest ind mod Færøerne op langs vestsiden af Streymoy.
Det er da et flot skue, når ellers vejret "er med".
Vi lister os op langs østsiden af Streymoy, og nærmer os Tórshavn - ankomst om et kvarter.
Selv om klokken nu er 2155 lokal tid, arbejdes der stadig på livet løs.
Der findes næsten ikke den fjord på Færøerne, hvor der IKKE er laksebure.
Lakseproduktionen bidrager med langt over halvdelen af Færøernes indtjening.
Der findes næsten ikke den fjord på Færøerne, hvor der IKKE er laksebure.
Lakseproduktionen bidrager med langt over halvdelen af Færøernes indtjening.
Så er Tórshavn i sigte med dette panoramabillede.
Så er skibet fortøjet med bagbords side vendende så man kan se Skansen til venstre og Nolsoy i baggrunden.