Album turen derop
Album med billeder fra sejlturen fra Hirtshals til Tórshavn
Album turen derop
Album med billeder fra sejlturen fra Hirtshals til Tórshavn
Hirtshals - klar til afgang
Så er Carlo kommet ombord og har afleveret bagage i kahytten. Nu skal Nikon luftes.
Kig agterud med helikopterdæk, hvor der er "hot tubs" i trækabinerne under.
Hirtshals - klar til afgang
Helikopterdækket - og i baggrunden "Hirtshals Yard A/S" med en af havnens arbejdsbåde i dokken.
Hirtshals - klar til afgang
Nu ses havnens arbejdsbåd i dokken hos "Hirtshals Yard A/S" lidt tydeligere.
Hirtshals - klar til afgang
Et kig over mod nogle af de andre terminaler på havneområdet.
Hirtshals - klar til afgang
Smyril Line's logo. Logoet fører Færøernes eneste rovfugl, dværgfalken, som symbol.
SMIRIL = SMYRIL = TÅRNFALK (så er det på plads)
Hirtshals - klar til afgang
Panoramabillede over trafikhavnen i Hirtshals.
Hirtshals - så er der afgang
Lystbådehavnen i Hirtshals ligger lige inden for molen.
Hirtshals ligger bag os
Så er skibet sejlet. Godt nok et kvarter forsinket, men det går hurtigt - her har vi kun sejlet i 8 minutter.
Lista fyr i Sydnorge
6 timer efter afsejling fra Hirtshals passerede vi Lista Fyr.
Solnedgang med jetstriber
Kl. 22 (det er så kl. 23 i DK) så himlen sådan ud mod nordvest. Bemærk jetstriberne i toppen af billedet.
Luftforurening
Norrøna, som skibet hed, spyede til stadighed mørk røg ud af skorstensarsenalet.
Shetlandsøerne
Nu er kl. 1149, og vi har sejlet i ca. 21 timer.
Vi passerer forholdsvis tæt forbi de nordligste øer på Shetlandsøerne.
Shetlandsøerne
Den yderste, nordlige forpost på Shetlandsøerne med Muckle-Flugga-Lighthouse på klippen Muckle-Flugga.
Shetlandsøerne
Den yderste, nordlige forpost på Shetlandsøerne.
Farveforskel
På vej over Nordatlanten mødte vi mange gange steder, hvor vandet i et skarpt afgrænset område havde en anden og mørkere farve.
Sulen på besøg
Ud for Shetlandsøerne fik vi besøg af et antal suler som rigtig boltrede sig i de turbulenser der var omkring skibet.
Sulen på besøg
Ud for Shetlandsøerne fik vi besøg af et antal suler som rigtig boltrede sig i de turbulenser der var omkring skibet.
Storkjove
Ud for Shetlandsøerne fik vi besøg af et par storkjover som rigtig boltrede sig med at flyve lige over vandoverfladen langs skibssiden.
Sulen på besøg
Ud for Shetlandsøerne fik vi besøg af et antal suler som rigtig boltrede sig i de turbulenser der var omkring skibet.
Flot sejlvejr
Der er næsten ingen buler på vandet kl. 1730 - vi har nu været undervejs i 27 timer, og mangler kun 5 timer i at være fremme.
Flot sejlvejr
Der er næsten ingen buler på vandet kl. 1730 - vi har nu været undervejs i 27 timer, og mangler kun 5 timer i at være fremme.
Sladreskærm
På dæk 5 var opsat en sladreskærm, som viste kurs, hastighed, resterende sejldistance, og også "skibstiden" (lig med tiden på Færøerne).
Har lige fundet ud af, at jeg har korrekt tidsstempel i mine billeddata - herligt.
Færøerne i sigte
De første antydninger af Færøerne dukkede op hen ad kl. 2130 - altså en time før planlagt ankomst.
Vi ankom så ca. 20 minutter før planlagt.
Færøerne i sigte
Panoramabillede mod nord-nordøst ind mod Færøerne, op langs Streymoy.
Færøerne i sigte
Panoramabillede mod nordvest ind mod Færøerne op langs vestsiden af Streymoy.
Færøerne i sigte
Det er da et flot skue, når ellers vejret "er med".
Streymoy
Vi lister os op langs østsiden af Streymoy, og nærmer os Tórshavn - ankomst om et kvarter.
Streymoy
Selv om klokken nu er 2155 lokal tid, arbejdes der stadig på livet løs.
Laksebure
Der findes næsten ikke den fjord på Færøerne, hvor der IKKE er laksebure.
Lakseproduktionen bidrager med langt over halvdelen af Færøernes indtjening.
Laksebure
Der findes næsten ikke den fjord på Færøerne, hvor der IKKE er laksebure.
Lakseproduktionen bidrager med langt over halvdelen af Færøernes indtjening.
Tórshavn i sigte
Så er Tórshavn i sigte med dette panoramabillede.
Skansen og Nolsoy
Så er skibet fortøjet med bagbords side vendende så man kan se Skansen til venstre og Nolsoy i baggrunden.