Onsdag den 14. august 2019
DAG 8:   Hammerfest og Nordkap

Rejsebeskrivelse fra Holstebro Rejsecenter: KLIK HER

Udflugtstilvalg for begge: KLIK HER

Dette var dagen vi havde set frem til på grund af udflugten: Morgenmad på Nordkap.

Må desværre konstatere, at det blev en stor skuffelse.

FOTOs herover:

Inge placeret foran den ikoniske globus på Nordkapp. Det var bare hvidt i hvidt bagved.
Et kig ned i en klippespalte, hvor man normal ville kunne se havoverfladen 307 meter længere nede. Her var det umuligt - sigtbarheden var kun 30-50 meter.

Og så var vi endda stået umanerlig tidligt op (kl. 0445) for at komme med udflugtsbussen fra Honningsvåg kl. 0530.
Hele området på og omkring Nordkap lå indhyllet i tæt tåge (lavthængende skyer) – sigtbarheden var vel omkring de 50 meter. End ikke havoverfladen 307 meter under os kunne vi se, men vi kunne høre bølgerne slå imod kysten.

Ingen solskin, ingen betagende udsigt, ingen aha-oplevelse – bare tåge/skydække, råkoldt og vådt.
Eneste lyspunkt ved Nordkap var, at vi trods alt fik vores morgenmad.

Fra Nordkap gik det mod syd ned over Magerøya uden det annoncerede stop hos en samisk familie (familien havde opsagt samarbejdet med Hurtigruten for 14 dage siden efter 25 års samarbejde).

Allerede nu havde vi set adskillige rensdyr under forbikørsel, men det skulle blive endnu værre.

Efter at have passeret den undersøiske tunnel til fastlandet kørte vi langs den vestlige bred af Porsangerfjorden – en utrolig smuk tur uden generende lave skyer eller tåge (nu var vi jo kommet ned til havoverfladen og længere ind i landet, væk fra den ydre kystlinje).

FOTOs herover:

Både på vej ud mod Nordkapp og på vej retur ned over Magerøya passerede vi stedet med den samiske familie som havde opsagt samarbejdet med Hurtigruten efter 25 år.
Så er det med at passe på, der er rensdyr på vejen - heldigvis var de ikke inde i den tunnel der er længere fremme (der er godt nok monteret "vildtriste" i vejbelægningen, men de ældre rensdyr siges at kunne finde ud af af forcere disse riste).

Ved Olderfjord drejede vil mod vest ind over Finnmarksvidda og i Skaidi forlod vi hovedvejen mod Alta og tog i stedet retning mod Hammerfest.

Ingen tvivl om at vi nu var oppe i højderne igen; tåget, diset og ringe sigtbarhed.

Rensdyrene imidlertid, dem kunne tågedisen m.v. ikke skjule for os. De gik i hundredevis helt op ad vejen og på jordstykkerne mellem husene ved vejen.

Vores guide var en meget ivrig fortæller.
Hun fortalte om livet i Finnmarken helt tilbage fra slutningen af den 17. århundrede op til og med den lokale befolknings skæbne under anden verdenskrig (og den skæbne havde ikke været blid).

Kort efter vi var landet i Hammerfest var der afgang med skibet videre sydpå – vi var altså sprunget anløbshavnen Havøysund over ved at have været fraværende fra skibet i 6 timer.

FOTOs herover:
På busturen fra Nordkapp til Hammerfest fik vi lejlighed til at strække ben et par gange. Det ene sted var der rent idyl.
Tilbage på Trollfjord efter turen til Nordkapp gik det videre sydover med imponerende scenarier.

Inden vi kort før midnat anløber Tromsø (og nogen skal til midnatsgudstjeneste i Ishavskatedralen) skal også Øksfjord og Skjervøy aflægges besøg.

Expedition Team holdt kl. 2100 en lille seance med ”Norwegian Coastal Kitchen” på soldækket – viste sig at være prøvesmagning af friskfangede, nykogte rejer.
De var rigtig gode – kokken havde nemlig sørget for at koge i rigtig saltet vand.

Kort før midnat anløb vi Tromsø, hvor rigtig mange af skibets passagerer skulle til midnatsgudstjeneste i Ishavskatedralen.
Netop som vi passerede under broen ved indsejlingen til havnen i Tromsø, blev al den indvendige belysning i Ishavskatedralen tændt – og så var den et rigtig flot syn.