2001 Fyn Rundt - anden del

Da frokosten blev indtaget ved Fønsskov var der vejr til bar overkrop, bare man var i læ.

Føns Vig blev krydset i pænt store bølger, og siden også Tybrind Vig, hvor bølgegangen mærkelig nok ikke var så slem.

Suppepauser før Føns Vig og da jeg var kommet rundt Wedellsborg hoved.

Her lagde jeg til ved siden af det der tidligere var Wedellsborgs private anløbsbro – til båden til deres landbrugsvogne når de skulle til og fra de øer de ejer i Lillebælt.
Nu er der anlagt en helt ny anløbsbro på nordsiden af Wedellsborg hoved.

Spørgsmålet var nu: skulle jeg nå Assens inden aften, eller lytte til kroppen og finde et sted inde i vigen inden Assens, og så slå telt op der?

Det blev det sidste, men kun 5 km nord for Assens, lige i udkanten af et dejligt sommerhusområde ved Sandager – og lige ved siden af det tilsandede udløb fra Pugemølle å.

FOTO: På land ved det tilsandede udløb fra Puggemølle å.

Mandag 200801

Det har styrtet ned et par gange i løbet af natten, men nu, kl. 0730, er det skyfrit, solen skinner og vinden er vendt til syd og er let.

Passerede Assens i modvind og –søer på ca. 50 cm. Kom indenfor Torø, hvor jeg blev bremset af en fisker. Passagen indenom Torø lukkede for 6-7 år siden og var nu befæstet. Ud af blindgyden igen.
Pause på sydsiden af Torø, og så et langt stræk til Helnæs (samme fisker fortalte, at der ikke var huller i dæmningen, så det var enten bære over eller ro rundt om). Det blev rundt om. Nu var vinden sydvest og bølgerne 75-100 cm, så det nederste af landkendingen foran forsvandt nu og da.

Frokost på vestsiden af af Helnæs.
Rundt om Helnæs var en meget blandet fornøjelse – godt at batterierne lige var fyldt op.
Pause på sydsiden af af Horne Land efter endnu en stor gyngetur.
Pausen holdt ved en bro, hvor der stod en pæl med en plade. Den anden side af pladen lød ”PRIVAT – Adgang Forbudt – Fyns Naturistforening”. Da jeg havde fået min kop suppe, lagde jeg mig 10 minutter på broen – der kom ikke et øje.

Jeg oplevede nu for første gang bølger og vind lidt bagfra, så det gik nemt med at komme til Fåborg Roklub, ankomst 1840.

FOTO: Fåborg Roklub i strålende solskin.

Bad og husly var en selvfølge – hvis ellers jeg kunne klare lidt larm indtil ca. 2200.
5 minutter senere var jeg inviteret med til en ”afriggerkomsammen” efter Fåborg Sponsormaraton for godt en uge siden.
Formedelst kr. 35,- fik man kylling med ris og salat, 2 slags islagkager med et overflod af diverse friske frugter og kaffe med småkager.
Slet ikke så ringe.

FOTO: Udsigt fra Fåborg Roklub om morgenen, inden disen er lettet.

Tirsdag 210801

Der er larm allerede 0615 – morgenroerne i Fåborg Roklub er der til tiden.
Fåborg Roklub er egentlig en underlig størrelse: en godt fungerende klub med både robåde og kajakker lige ud til et forrygende rofarvand . . og så har de absolut ingen ungdoms- eller juniorroere.

Under middagen dagen forinden sad jeg ved siden af klubbens 3.yngste medlem – han var 32 år….!!!!

Afsted kl. 0820, ud på den spejlblanke fjord uden en eneste krusning. Fandt indenom Ll.Svelmø og var fremme ved en pynt syd for Vester Skerninge 1 time 35 min senere, en strækning på 13,5 km – og så i en fuldt lastet havkajak.

Efter suppepausen blev det tid til en snakkepause på vandet da jeg mødte et par unge mennesker fra en institution, som var ude på en formiddagstur i en FIXFAX Competition og en FairFax.

FOTO: Arealet foran Svendborg Kajakklub en søndag med Thurø Rundt på programmet.

Det friskede lidt op, og 1200 var jeg fremme i Svendborg Kajakklub, hvor der var et ”nøglevæsen” så jeg fik et bad og lovning på natlogi.

Slappede af resten af dagen, og var med ”nøglevæsnet” på ”Lines Dinner” for at spise og dele en god flaske vin om aftenen.

Fik også en vejrudsigt med for onsdag, torsdag og fredag lydende på rigtig godt vejr – den køber jeg.