3/5 rundt om Sjælland i august 2005 - del 1

FOTO: Endnu en færge på vej mod Odden.

Lad det være sagt straks - det lykkedes heller ikke denne gang at komme hele vejen rundt om Sjælland (efter mislykkede forsøg i både 1973 og 1977 blev det altså "alle gode gange 3").

18. august 2005
Inge kørte mig til Århus, hvor jeg kl. 1900 tog hurtigfærgen til Odden.

Kajakken blev sat "på hjul" og bagagen læsset løst i kajakken.
Kajakken blev af rederiet betragtet som "håndbagage", så jeg slap med at betale for 1 x personbillet for at komme med færgen.

FOTO: Ved Sjællands Odde.

Ankommet til Sjællands Odde vandrede jeg lidt omkring for at finde et sted at slå teltet op, og fandt en gryde i sandklitterne til teltet ca. 300 meter sydøst for færgelejet.

19. august 2005
Op til et drivendes vådt telt - der var faldet kraftig dug i løbet af natten, og teltet havde stået i total læ, så vinden havde ikke haft nogen tørrende effekt.

Vind fra vest og sydvest i Sejerøbugten gjorde at jeg vendte turen om - havde planlagt at ro ned gennem Storebælt som det første.

Medbølger og lidt fra siden frem mod Gniben, det yderste punkt på Sjællands Odde (har aldrig tidligere set det fra vandsiden, selv om jeg i sin tid, omkring 1970, gjorde tjeneste på Marinestation Sjællands Odde i 6 måneder).

Da jeg rundede Gniben fik jeg lidt af et chok.

FOTO: Kaffepause i Odden havn.

Vind og bølger var ret imod og skråt forfra fra venstre.
Én vindretning syd for den lange Sjællands Odde, og en helt anden på nordsiden - hmmm.

Nå der var ikke andet at gøre end at fortsætte - nu var jeg jo kommet rundt om spidsen.

Det en brat opvågnen, bølgerne var 50 - 75 cm, og med meget forskellig afstand, så der var dømt "vaskemaskine" resten af dagen.

Første kakaostop var i Odden havn, hvor jeg fandt en krog helt i læ, ved den lave bro helt ude til højre i billedet herover.