Torsdag den 8. august 2019
DAG 2:   Ålesund - Art Nouveau byen, Geirangerfjorden eller Hjørundfjorden

Rejsebeskrivelse fra Holstebro Rejsecenter - KLIK HER

Udflugtstilvalg for Inge og Carlo - KLIK HER

Vågnede til en noget diset og grå dag med temperaturer, som lå 5-6° under gårsdagens niveau.

Af en eller anden grund var vi tilmed en del forsinkede, så da det blev annonceret, at vi snart ville anløbe Ålesund, var det med beskeden, at de der havde planlagt at ville kortvarrigt i land her skulle undlade dette, da skibet ville lægge fra kaj igen så snart der var losset og lastet.

Har fundet et fotograf-website med helt fantastiske billeder fra Ålesund. Interessere - så KLIK HER.

Fra Ålesund fortsatte vi turen ind i det der sluttede med at være Geiranger for enden af Geirangerfjorden.
En lang tur fra ca. 1045 til til ca. kl. 1445.

FOTOs herover:

Der var altså ikke ret meget glansbilledagtigt over indsejlingen til Geiranger - dertil var skyerne for lavthængende.

Den 3-timers sejltur forbi Storfjorden, Hjørundfjorden, Sykkylvej, Dyrkorn, Stordal, Djupedal, Stranda, Synnylvsfjorden, Oksneset, Robbervika, Smoge, Meåkneset, Geirangerfjorden, Matvika, Blomberg, Brudesløret, Skageflå, De Syv Søstre, Friaren, Ørneveien og ind til selve Geianger er garanteret mægtig, mægtig flot, når ellers vejret spiller.
Det gjorde det så ikke – altså vejret – det var gråt og overskyet med meget lavthængende skyer og tågedis der havde med det ene øjeblik at nå faretruende tæt ned mod vandoverfladen for derefter at trække op i 1-2-300 meters højde, og dermed slet ikke højt nok til at vi på noget tidspunkt kunne se fjeldtoppene til nogen af siderne på hele sejlturen frem mod Geiranger.

FOTOs herover:

Da vi i Geiranger forlod Trollfjord ude i fjorden for at entre en mindre båd der skulle sejle os i land kiggede vi lige ret ind i siden på et mægtig stort krydstogtskib – og så var der regnvejr.
Panik ved et af de 11 hårnålesving op ad Ørnevejen - specielt her ved en udsigtsplatform.

Vi valgte at slutte os til den bus (bus 2) som skiltede med norsk og tysk sprog. Det endte med, at hele busturen fra Geiranger til Molde blev guidet på tysk (vi forstod det tyske, og guiden var utrolig tydelig i sine udtalelser; så det var nemt nok at have med at gøre.
I tilgift fik vi så mere information end ellers da guiden ikke hele tiden skulle skifte sprog til de forskellige ting).

Så startede en flot køretur op ad den utroligt stejle Ørneveien, som undervejs har 11 hårnålesving til toppen i 620 meters højde over havet. Kort før slut på Ørneveien var der en udsigtsplatform lige ved det sidste hårnålesving. Hold da helt kaje, her var trafikkaos med busser på vej op og ned, biler og motorcykler. Lidt udsigt var der også fra platformen, dog begrænset af det stærkt disede vejr.

Vi fortsatte langs Eidsvannet til Eidsdal, hvor vi tog færgen til Linge. Så gik det igen opad, op til Gudbrandsjuvet, hvor vi holdt et fotostop.
Gudbrandsjuvet er en 5 meter smal og 20-25 meter bred kløft, gennem hvilken elven Valldøla løber. Vandet har dannet et system med gigantiske, dybe gryder og omkringliggende skønne formationer.
Efter sagnet er kløften opkaldt efter manden Gudbrand, der en gang i den 16. århundrede slap væk med en brud og reddede sig fra forfølgerne ved at springe over kløften hvor den var smallest.
Gudbrand var fredløs og boede resten af sit liv i en stenhytte i en af sidedalene over Gudbrandsjuvet.
Denne dal kaldes i dag Gudbrandsdalen.
Men sagnet fortæller ikke om han fik bruden med hen over kløften eller ej!

Efter fotostoppet kørte vi frem til besøgscenteret Trollstigen (stor, stor parkeringsplads, turistshop og et cafeteria).
Her var egentlig stillet en storslået udsigt i udsigt – men der var så tæt tåge på stedet, at man kun kunne se ca. 50 meter frem for sig uanset hvor man bevægede sig hen.
Der var lavet adskillige udsigtsplatforme, hvorfra man under gunstige forhold kunne overskue hele dalen, hvor Trollstigen med sine 11 hårnålesving bringer folk fra 710 meters højde ned til 290 meters højde over havoverfladen.

FOTOs herover:

Der var ikke ret meget udsigt at prale med her fra besøgscenter Trollstigen - der skulle ellers være den mest fantastiske udsigt herfra.
Vel kommet ned via Trollstigens 11 hårnålesving blev holdt et kort fotostop, så vi kunne kigge ordentlig bagud. Udsigten fra besøgscenter Trollstigen (som befinder sig godt skjult i skyerne øverst i højre hjørne) ville ganske rigtig have været fantastisk under bedre vejrforhold.

Da vi var kommet vel ned ad Trollstigen, og holdt ind for at få vores eftermiddagskaffe – kl. ca. 1900 . .  hmm, kunne vi kigge ”bagud” og få lidt fornemmelse af hvad vi var gået glip af fra toppen.
Sen eftermiddagskaffe med en franskbrødssnitte og en hel vaffel på traktørstedet for enden af Trollstigen blev det til.

Vi fortsatte mod Molde, og skulle med en færge fra Åfarnes til Sølsnæs – den var dog lidt forsinket, så den kom vi først ombord på kl. 2100.

Kl. 2130 skulle vi spise varm aftensmad på Scandic Alexandra Hotel i Molde.
Torsk med mos og fintskårne grøntsager, og til dessert ”Bondepige med slør”.

Og så kunne vi slentre ned på kajen og afvente at Trollfjord kom for at samle os op.