Album til til turen med Bergensbanen + Oslo og hjem
![20000 20000](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20000-4029-300-300-80.jpg)
![20001 20001](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20001-4030-300-300-80.jpg)
![20002 20002](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20002-4031-300-300-80.jpg)
![20003 20003](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20003-4032-300-300-80.jpg)
![20004 20004](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20004-4033-300-300-80.jpg)
![20005 20005](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20005-4034-300-300-80.jpg)
![20006 20006](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20006-4035-300-300-80.jpg)
![20007 20007](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20007-4036-300-300-80.jpg)
![20008 20008](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20008-4037-300-300-80.jpg)
![20008a 20008a](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20008a-4038-300-300-80.jpg)
![20009 20009](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20009-4039-300-300-80.jpg)
![20010 20010](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20010-4040-300-300-80.jpg)
![20011 20011](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20011-4041-300-300-80.jpg)
![20012 20012](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20012-4042-300-300-80.jpg)
![20013 20013](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20013-4043-300-300-80.jpg)
![20014 20014](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20014-4044-300-300-80.jpg)
![20015 20015](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20015-4045-300-300-80.jpg)
![20016 20016](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20016-4046-300-300-80.jpg)
![20017 20017](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20017-4047-300-300-80.jpg)
![20018 20018](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20018-4048-300-300-80.jpg)
![20019 20019](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20019-4049-300-300-80.jpg)
![20020 20020](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20020-4050-300-300-80.jpg)
![20021 20021](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20021-4051-300-300-80.jpg)
![20022 20022](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20022-4052-300-300-80.jpg)
![20023 20023](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20023-4053-300-300-80.jpg)
![20024 20024](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20024-4054-300-300-80.jpg)
![20025 20025](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20025-4055-300-300-80.jpg)
![20026 20026](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20026-4056-300-300-80.jpg)
![20027 20027](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20027-4057-300-300-80.jpg)
![20028 20028](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20028-4058-300-300-80.jpg)
![20029 20029](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20029-4059-300-300-80.jpg)
![20030 20030](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20030-4060-300-300-80.jpg)
![20031 20031](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20031-4061-300-300-80.jpg)
![20032 20032](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20032-4062-300-300-80.jpg)
![20033 20033](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20033-4063-300-300-80.jpg)
![20034 20034](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20034-4064-300-300-80.jpg)
![20035 20035](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20035-4065-300-300-80.jpg)
![20036 20036](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20036-4066-300-300-80.jpg)
![20037 20037](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20037-4067-300-300-80.jpg)
![20038 20038](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20038-4068-300-300-80.jpg)
![20039 20039](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20039-4069-300-300-80.jpg)
![20040 20040](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20040-4070-300-300-80.jpg)
![20041 20041](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20041-4071-300-300-80.jpg)
![20042 20042](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20042-4072-300-300-80.jpg)
![20043 20043](/images/igallery/resized/2019-hurtigruten-14-106/20043-4073-300-300-80.jpg)
Album til til turen med Bergensbanen + Oslo og hjem
Rutekort
Sådan ser rutekortet ud med de største / mest betydende stationer undervejs markeret. Der er dog 21 stationer undervejs.
Kl. 0719 - Bergen banegård
Der er afgang kl. 0757 - man må da sige, at vi var der i god tid.
Kl. 0912 - Frit udsyn
Der skulle gå godt en time fra afgang Bergen, før der var rigtig frit udsyn til landskabet omkring.
Kl. 0912 - Frit udsyn
Der skulle gå godt en time fra afgang Bergen, før der var rigtig frit udsyn til landskabet omkring.
Tømmer
Undervejs var der flere strækninger, hvor der var skovet godt og grundigt op ad banestrækningen.
Kl. 0934 - Flot udsyn
Nu var der pludselig også flot udsyn til den anden side.
Bemærk passagerernes fortrinlige benplads. Der kunne mageligt stå en af de helt store kufferter op ad ryglænet foran - og så ville tåspidserne under bordet ikke være i nærheden af kufferten.
Kl. 0944 - Vildt vand
Overalt var der bække, fosser og små floder som sendte vandmasser nedad mod en endnu større vandvej.
Kl. 0944 - Vildt vand
Overalt var der bække, fosser og små floder som sendte vandmasser nedad mod en endnu større vandvej.
Kl. 0948 - Myrdal
Vi nærmer os stationen i Myrdal efter små 2 timers togrejse - denne gang svinger skinnerne blødt rundt mod venstre.
Prøv lige at filtrèr alt "skramlet" fra; Så har man da et fantastisk landskab med en elv, en dyb dal og stejle bjergskråninger til den ene og anden side så langt øjet rækker.
Kl. 0948 - Myrdal
Vi nærmer os stationen i Myrdal efter små 2 timers togrejse - denne gang svinger skinnerne blødt rundt mod venstre.
Prøv lige at filtrèr alt "skramlet" fra; Så har man da et fantastisk landskab med en elv, en dyb dal og stejle bjergskråninger til den ene og anden side så langt øjet rækker.
Kl. 1005 - Lille vandfald
Overalt var der bække, fosser og små floder som sendte vandmasser nedad mod en endnu større vandvej.
Kl. 1009 - Små vandfald
Overalt var der bække, fosser og små floder som sendte vandmasser nedad mod en endnu større vandvej.
Kl. 1015 - Finse
Togvognen som stikker ud af bygningen, er i den anden ende forbundet til en anden bygning og fungerer som et overdækket gangareal mellem bygningerne.
Kl. 1016 - Finse
Om sommeren et center for vandreture og MTB-ture i fjeldene og over på den anden side af søen til gletcheren Hardangerjøkullen.
Kl. 1016 - Finse
Snerydningsmateriellet er klar når vintersæsonen kommer.
Kl. 1016 - Finse
Snerydningsmateriellet er klar når vintersæsonen sommer.
Kl. 1017 - Finse
Et af de specielle huse i Finse - og i baggrunden gletcheren Hardangerjøkullen.
Kl. 1017 - Finse
Et af de specielle huse i Finse - og i baggrunden gletcheren Hardangerjøkullen.
Kl. 1019 - Større vandvej
Meget af banestrækningen løber langs med større vandveje som indtil Hardangervidda løb vestpå, og nu efter at have passeret Finse, østpå.
Kl. 1108 - Kig til Ustevatnet
Vi har lige passeret Haugastøl, beliggende 1.000 meter over havet. Ustevatnet har "flodforbindelse" til Drammen.
Kl. 1111 - Flotte landskaber
Jo længere man kommer væk fra Hardangervidda, des venligere bliver landskabet.
Kl. 1121 - Rivende fosser
Der er stadig godt gang i vandmasserne langs banestrækningen.
Kl. 1121 - Kultiveret
Jo længere man kommer væk fra Hardangervidda, des venligere bliver landskabet.
Kl. 1142 - Kultiveret
Jo længere man kommer væk fra Hardangervidda, des venligere bliver landskabet.
Kl. 1146 - Kultiveret
Jo længere man kommer væk fra Hardangervidda, des venligere bliver landskabet.
Kl. 1324 - Kultiveret
Jo længere man kommer væk fra Hardangervidda, des venligere bliver landskabet.
Kl. 1325 - Kultiveret
Jo længere man kommer væk fra Hardangervidda, des venligere bliver landskabet.
Kl. 1333 - Vikersund hopbakke
Et kig tværs over Bergsjøen til det enormst store skihopbakkeanlæg i Vikersund - her hopper man ca. 250 meter på den store "skiflyvningsbakke".
Bakkerekorden = 253,5 meter = verdensrekord.
Kl. 1404 - Solbergfjellet
En forstad til Drammen. Der er mange forstæder, alle på bredden af Drammenselven.
Kl. 1414 - Holmen
Så krydser vi Drammenselven og er korvarrigt på øen "Holmen" inden turen går mod nordøst og Oslo.
Kl. 1414 - Under E18
På øen "Holmen" krydser vi under E18
Kl. 1416 - Tømmeroplag
Drammenselven transporterer uhyrlige mængder træstammer ned til havnen i Drammen. Her indfanges stammerne og lægges i kollosalt store depoter med henblik på videre transport med tog eller skib.
Kl. 1447 - Oslo
Så er vi nået frem til Oslo Hovedbanegård - kun 2 minutter forsinket på en 482,2 km lang, skøn togstrækning.
Kl. 1536 - Stena Terminalen
Så er vi landet ved Terminalen, og afventer bare at kunne komme ombord - men først skal vi have det der DFDS-skib væk fra terminalen og Stena Saga flyttet over til terminalen.
Kl. 1537 - Stena Saga
Stena Saga ligger klar til at komme over til terminalen så snart DFDS-skibet har forladt stedet.
Kl. 1556 - Lidt andet
Her er det lidt andre "krydstogtskibe" som futter rundt - og så er der mange af dem som tilbyder havnerundfarter eller skærgårdsture.
Kl. 1805 - På dækket
I forgrunden Forsvarsmuseet, bagved de karakteristiske tårne på Oslo Rådhus, og længst væk den lige så karakteristiske Holmenkollen (bare kaldet Kollen).
Kl. 1806 - På dækket
Opmarchbåse til Stena Saga, Festningsallmenningen og ude til højre Den Norske Opera og Ballett.
Kl. 1806 - På dækket
Midt i billedet Den Norske Opera og Ballett.
Kl. 1806 - På dækket
Havnefronten fyldes op med nybyggeri (man skal vel have brugt alle de "petro-dollars" der kommer i kassen).
Kl. 1806 - På dækket
Der bygges febrisk langs vandkanten. Midt i billedet er Kongshavn videregående skole (den hvide bygning med de fire tårne).
Kl. 2031 - Drøbak
Så er vi midt i Oslofjorden og har netop passeret Oscarsborg festning og Drøbak (hvor der ikke længere er færgedrift efter at der er boret tunnel under fjorden).
Kl. 2034 - Kulørt sky
Ind imellem fik den nedgående sol fat i nogle skyer, så man kunne få noget der mindede om rigtige solnedgangsbilleder.
Kl. 2046 - Kulørte skyer
Ind imellem fik den nedgående sol fat i nogle skyer, så man kunne få noget der mindede om rigtige solnedgangsbilleder.
Her passerer vi Filtvet.
Kl. 2046 - Kulørte skyer
Ind imellem fik den nedgående sol fat i nogle skyer, så man kunne få noget der mindede om rigtige solnedgangsbilleder.
Her passerer vi Filtvet.