Album til til turen med Bergensbanen + Oslo og hjem
Sådan ser rutekortet ud med de største / mest betydende stationer undervejs markeret. Der er dog 21 stationer undervejs.
Der er afgang kl. 0757 - man må da sige, at vi var der i god tid.
Der skulle gå godt en time fra afgang Bergen, før der var rigtig frit udsyn til landskabet omkring.
Der skulle gå godt en time fra afgang Bergen, før der var rigtig frit udsyn til landskabet omkring.
Undervejs var der flere strækninger, hvor der var skovet godt og grundigt op ad banestrækningen.
Nu var der pludselig også flot udsyn til den anden side.
Bemærk passagerernes fortrinlige benplads. Der kunne mageligt stå en af de helt store kufferter op ad ryglænet foran - og så ville tåspidserne under bordet ikke være i nærheden af kufferten.
Overalt var der bække, fosser og små floder som sendte vandmasser nedad mod en endnu større vandvej.
Overalt var der bække, fosser og små floder som sendte vandmasser nedad mod en endnu større vandvej.
Vi nærmer os stationen i Myrdal efter små 2 timers togrejse - denne gang svinger skinnerne blødt rundt mod venstre.
Prøv lige at filtrèr alt "skramlet" fra; Så har man da et fantastisk landskab med en elv, en dyb dal og stejle bjergskråninger til den ene og anden side så langt øjet rækker.
Vi nærmer os stationen i Myrdal efter små 2 timers togrejse - denne gang svinger skinnerne blødt rundt mod venstre.
Prøv lige at filtrèr alt "skramlet" fra; Så har man da et fantastisk landskab med en elv, en dyb dal og stejle bjergskråninger til den ene og anden side så langt øjet rækker.
Overalt var der bække, fosser og små floder som sendte vandmasser nedad mod en endnu større vandvej.
Overalt var der bække, fosser og små floder som sendte vandmasser nedad mod en endnu større vandvej.
Togvognen som stikker ud af bygningen, er i den anden ende forbundet til en anden bygning og fungerer som et overdækket gangareal mellem bygningerne.
Om sommeren et center for vandreture og MTB-ture i fjeldene og over på den anden side af søen til gletcheren Hardangerjøkullen.
Snerydningsmateriellet er klar når vintersæsonen kommer.
Snerydningsmateriellet er klar når vintersæsonen sommer.
Et af de specielle huse i Finse - og i baggrunden gletcheren Hardangerjøkullen.
Et af de specielle huse i Finse - og i baggrunden gletcheren Hardangerjøkullen.
Meget af banestrækningen løber langs med større vandveje som indtil Hardangervidda løb vestpå, og nu efter at have passeret Finse, østpå.
Vi har lige passeret Haugastøl, beliggende 1.000 meter over havet. Ustevatnet har "flodforbindelse" til Drammen.
Jo længere man kommer væk fra Hardangervidda, des venligere bliver landskabet.
Der er stadig godt gang i vandmasserne langs banestrækningen.
Jo længere man kommer væk fra Hardangervidda, des venligere bliver landskabet.
Jo længere man kommer væk fra Hardangervidda, des venligere bliver landskabet.
Jo længere man kommer væk fra Hardangervidda, des venligere bliver landskabet.
Jo længere man kommer væk fra Hardangervidda, des venligere bliver landskabet.
Jo længere man kommer væk fra Hardangervidda, des venligere bliver landskabet.
Et kig tværs over Bergsjøen til det enormst store skihopbakkeanlæg i Vikersund - her hopper man ca. 250 meter på den store "skiflyvningsbakke".
Bakkerekorden = 253,5 meter = verdensrekord.
En forstad til Drammen. Der er mange forstæder, alle på bredden af Drammenselven.
Så krydser vi Drammenselven og er korvarrigt på øen "Holmen" inden turen går mod nordøst og Oslo.
På øen "Holmen" krydser vi under E18
Drammenselven transporterer uhyrlige mængder træstammer ned til havnen i Drammen. Her indfanges stammerne og lægges i kollosalt store depoter med henblik på videre transport med tog eller skib.
Så er vi nået frem til Oslo Hovedbanegård - kun 2 minutter forsinket på en 482,2 km lang, skøn togstrækning.
Så er vi landet ved Terminalen, og afventer bare at kunne komme ombord - men først skal vi have det der DFDS-skib væk fra terminalen og Stena Saga flyttet over til terminalen.
Stena Saga ligger klar til at komme over til terminalen så snart DFDS-skibet har forladt stedet.
Her er det lidt andre "krydstogtskibe" som futter rundt - og så er der mange af dem som tilbyder havnerundfarter eller skærgårdsture.
I forgrunden Forsvarsmuseet, bagved de karakteristiske tårne på Oslo Rådhus, og længst væk den lige så karakteristiske Holmenkollen (bare kaldet Kollen).
Opmarchbåse til Stena Saga, Festningsallmenningen og ude til højre Den Norske Opera og Ballett.
Midt i billedet Den Norske Opera og Ballett.
Havnefronten fyldes op med nybyggeri (man skal vel have brugt alle de "petro-dollars" der kommer i kassen).
Der bygges febrisk langs vandkanten. Midt i billedet er Kongshavn videregående skole (den hvide bygning med de fire tårne).
Så er vi midt i Oslofjorden og har netop passeret Oscarsborg festning og Drøbak (hvor der ikke længere er færgedrift efter at der er boret tunnel under fjorden).
Ind imellem fik den nedgående sol fat i nogle skyer, så man kunne få noget der mindede om rigtige solnedgangsbilleder.
Ind imellem fik den nedgående sol fat i nogle skyer, så man kunne få noget der mindede om rigtige solnedgangsbilleder.
Her passerer vi Filtvet.
Ind imellem fik den nedgående sol fat i nogle skyer, så man kunne få noget der mindede om rigtige solnedgangsbilleder.
Her passerer vi Filtvet.