Album til dag 4 i Sverige - mandag den 16. august 2021
Album til dag 4 i Sverige - mandag den 16. august 2021
Tidstabel
Køreplanen for dagens togtur.
Bemærk de indlagte pauser.
Ikke vores tog
Dér holder det tog, som kl. 0728 kører sydpå - og vi skal nordpå kl. 0740.
Ikke vores tog
Dér holder det tog, som kl. 0728 kører sydpå - og vi skal nordpå kl. 0740.
Annonceret afgang
Afgang kl. 0740 fra spor 2a med endestation i Gällivare, men først skal vi have sporet ryddet for det tog der skal sydover kl. 0728.
Venter utålmodigt
Uret over perronen fortæller, at vi er kommet i rigtig god tid - vi må vente på at det sydgående tog forlader perronen kl. 0728.
Vores tog
Dér holder det tog, som kl. 0740 kører nordover mod Gällivare - vi er alle klar.
Ulriksfors
En typisk stationsbygning - og det var lige så typisk, at flere af stationsforstanderne ikke havde været ude for at stille ure til sommertid.
Klokken er reelt 0925, hvilket også svarer til køreplanen.
I fængsel?
Den gule bygning lige før stationen i Hoting var tidligere Länets Fängelse.
Hoting
Stationsbygningen i Hoting. Her havde stationsforstanderen husket at stille uret til sommertid.
Pensionist
Et pensioneret damplokomotiv henstår på et sidespor på stationen i Hoting.
Baneterræn
Bemærk, at her på stedet er der ikke nogen "køreledning" = de tog der kører på strækningen skal være motoriserede.
Vilhelmina
Stationsforstanderen har indstillet uret til sommertid.
Vilhelmina hed oprindelig "Volgsjö". Så søgte man hos kongen, Gustav IV Adolf, om tilladelse til at ændre navn til Vilhelmina. Tilladelsen givet i 1799.
Endnu en pensionist
Endnu et pensioneret damplokomotiv henstod på et sidespor på Vilhelmina baneterræn.
Bergmans
5 minutters kørsel nord for Vilhelmina gjorde vi holdt midt i skoven for at gå over på Bergmans for at få vores frokost.
Frokost
Et stort stykke varmrøget laks, koldrøget laks, marineret sild, blandet salat og kartofler. Smagte dejligt. Velbekomme.
Røgeriet kører
Der var godt gang i røgehytten bag ved spisestedet Bergmans.
Toget venter
Toget blev holdende og ventede på alle de frokostspisende passagerer.
Umeälven
Vi krydser Umeälven lidt syd for byen Storuman.
Storuman
Det var her vi fik en ny togguide med på rejsen til Gällivare.
Byskeälven
Vi passerer Byskeälven ved Kläppen og får et kort kig over til E45, som følger jernbanen over størstedelen af strækningen til Gällivare.
Byskeälven
Vi passerer Byskeälven ved Kläppen og får et kort kig over til E45, som følger jernbanen over størstedelen af strækningen til Gällivare.
Byskeälven
Vi passerer Byskeälven ved Kläppen og får et kort kig over til E45, som følger jernbanen over størstedelen af strækningen til Gällivare.
Byskeälven
Vi passerer Byskeälven ved Kläppen og får et kort kig over til E45, som følger jernbanen over størstedelen af strækningen til Gällivare.
Sorsele
I Sorsele var der fri adgang til Inlandsbanemuseet.
Vi afventer sydgående
Vi afventer sydgående i Sorsele.
Vi afventer sydgående
Vi afventer sydgående i Sorsele.
Vi afventer sydgående
Vi afventer sydgående i Sorsele.
Lidt smukt
Der var lidt for sanserne i blomsterkrukkerne i Sorsele.
Lidt smukt
Der var lidt for sanserne i blomsterkrukkerne i Sorsele.
Ministation
Angiveligt den mindste stationsbygning i Sverige. Man kan vel ikke en gang kalde den et trinbræt.
Arvidsjaur
Planmæssig ankomst 1556. Vores aftensmad skulle stå klar til ombordtagning - det var den ikke.
Arvidsjaur
Manglende madlevering gav os mulighed for at kigge lidt på de nærmeste omgivelser, bl.a. denne souvenirshop.
Arvidsjaur
Meget sigende tekst til sådan en krigerfigur: "Giv gerne hunden et hvil - men ikke her!!"
Arvidsjaur
Der var også lidt gavlkunst at beskud i Arvidsjaur.
Pite älv
En af de få tilbageværende "ikke regulerede" elve i Sverige.
Kombibroen
Piteälvsbron er speciel derved, at både tog og almindelig kørende trafik benytter samme broareal. Broen er smal.
Spor- og vejsplit
Jernbanesporet fortsætte ud til venstre, vejen drejer fra til højre.
Spor- og vejsplit
Jernbanesporet fortsætte ud til venstre, vejen drejer fra til højre.
Kombibroen
Piteälvsbron er speciel derved, at både tog og almindelig kørende trafik benytter samme broareal. Broen er smal.
Pite älv
En af de få tilbageværende "ikke regulerede" elve i Sverige.
Pite älv
En af de få tilbageværende "ikke regulerede" elve i Sverige.
Stoppested
I køreplanen står, at der er 10 minutters stop ved Piteälvsbron.
Kåbdalis
Da vi passerede Kåbdalis så vi sne - det var i hvert fald det togguiden fortalte at der gemte sig under den udlagte plastic.
Kåbdalis
Man gemte simpelthen sne fra sidste vinter for at kunne starte skisæsonen tidligere end andre i området.Polarcirklen
Illustrerende skilt, men vi kan nu bedre lide den norske måde at markere Polarcirklen på.
Polarcirklen
Illustrerende skilt, men vi kan nu bedre lide den norske måde at markere Polarcirklen på.
Polarcirklen
Illustrerende skilt, men vi kan nu bedre lide den norske måde at markere Polarcirklen på.
Polarcirklen
Og det var så markeringen til den anden side af sporet.
Jokkmokk
Endnu en stationsforstander som har styr på tiden.
Stora Lule älv
Tilløb til selve elven.
Stora Lule älv
Vandrig elv som udmunder i Botniske Bugt ved Luleå.