Album til dag 4 i Sverige - mandag den 16. august 2021
Køreplanen for dagens togtur.
Bemærk de indlagte pauser.
Dér holder det tog, som kl. 0728 kører sydpå - og vi skal nordpå kl. 0740.
Dér holder det tog, som kl. 0728 kører sydpå - og vi skal nordpå kl. 0740.
Afgang kl. 0740 fra spor 2a med endestation i Gällivare, men først skal vi have sporet ryddet for det tog der skal sydover kl. 0728.
Uret over perronen fortæller, at vi er kommet i rigtig god tid - vi må vente på at det sydgående tog forlader perronen kl. 0728.
Dér holder det tog, som kl. 0740 kører nordover mod Gällivare - vi er alle klar.
En typisk stationsbygning - og det var lige så typisk, at flere af stationsforstanderne ikke havde været ude for at stille ure til sommertid.
Klokken er reelt 0925, hvilket også svarer til køreplanen.
Den gule bygning lige før stationen i Hoting var tidligere Länets Fängelse.
Stationsbygningen i Hoting. Her havde stationsforstanderen husket at stille uret til sommertid.
Et pensioneret damplokomotiv henstår på et sidespor på stationen i Hoting.
Bemærk, at her på stedet er der ikke nogen "køreledning" = de tog der kører på strækningen skal være motoriserede.
Stationsforstanderen har indstillet uret til sommertid.
Vilhelmina hed oprindelig "Volgsjö". Så søgte man hos kongen, Gustav IV Adolf, om tilladelse til at ændre navn til Vilhelmina. Tilladelsen givet i 1799.
Endnu et pensioneret damplokomotiv henstod på et sidespor på Vilhelmina baneterræn.
5 minutters kørsel nord for Vilhelmina gjorde vi holdt midt i skoven for at gå over på Bergmans for at få vores frokost.
Et stort stykke varmrøget laks, koldrøget laks, marineret sild, blandet salat og kartofler. Smagte dejligt. Velbekomme.
Der var godt gang i røgehytten bag ved spisestedet Bergmans.
Toget blev holdende og ventede på alle de frokostspisende passagerer.
Vi krydser Umeälven lidt syd for byen Storuman.
Det var her vi fik en ny togguide med på rejsen til Gällivare.
Vi passerer Byskeälven ved Kläppen og får et kort kig over til E45, som følger jernbanen over størstedelen af strækningen til Gällivare.
Vi passerer Byskeälven ved Kläppen og får et kort kig over til E45, som følger jernbanen over størstedelen af strækningen til Gällivare.
Vi passerer Byskeälven ved Kläppen og får et kort kig over til E45, som følger jernbanen over størstedelen af strækningen til Gällivare.
Vi passerer Byskeälven ved Kläppen og får et kort kig over til E45, som følger jernbanen over størstedelen af strækningen til Gällivare.
I Sorsele var der fri adgang til Inlandsbanemuseet.
Vi afventer sydgående i Sorsele.
Vi afventer sydgående i Sorsele.
Vi afventer sydgående i Sorsele.
Der var lidt for sanserne i blomsterkrukkerne i Sorsele.
Der var lidt for sanserne i blomsterkrukkerne i Sorsele.
Angiveligt den mindste stationsbygning i Sverige. Man kan vel ikke en gang kalde den et trinbræt.
Planmæssig ankomst 1556. Vores aftensmad skulle stå klar til ombordtagning - det var den ikke.
Manglende madlevering gav os mulighed for at kigge lidt på de nærmeste omgivelser, bl.a. denne souvenirshop.
Meget sigende tekst til sådan en krigerfigur: "Giv gerne hunden et hvil - men ikke her!!"
Der var også lidt gavlkunst at beskud i Arvidsjaur.
En af de få tilbageværende "ikke regulerede" elve i Sverige.
Piteälvsbron er speciel derved, at både tog og almindelig kørende trafik benytter samme broareal. Broen er smal.
Jernbanesporet fortsætte ud til venstre, vejen drejer fra til højre.
Jernbanesporet fortsætte ud til venstre, vejen drejer fra til højre.
Piteälvsbron er speciel derved, at både tog og almindelig kørende trafik benytter samme broareal. Broen er smal.
En af de få tilbageværende "ikke regulerede" elve i Sverige.
En af de få tilbageværende "ikke regulerede" elve i Sverige.
I køreplanen står, at der er 10 minutters stop ved Piteälvsbron.
Da vi passerede Kåbdalis så vi sne - det var i hvert fald det togguiden fortalte at der gemte sig under den udlagte plastic.
Man gemte simpelthen sne fra sidste vinter for at kunne starte skisæsonen tidligere end andre i området.Polarcirklen
Illustrerende skilt, men vi kan nu bedre lide den norske måde at markere Polarcirklen på.
Illustrerende skilt, men vi kan nu bedre lide den norske måde at markere Polarcirklen på.
Illustrerende skilt, men vi kan nu bedre lide den norske måde at markere Polarcirklen på.
Og det var så markeringen til den anden side af sporet.
Endnu en stationsforstander som har styr på tiden.
Tilløb til selve elven.
Vandrig elv som udmunder i Botniske Bugt ved Luleå.
Tidstabel
Ikke vores tog
Ikke vores tog
Annonceret afgang
Venter utålmodigt
Vores tog
Ulriksfors
I fængsel?
Hoting
Pensionist
Baneterræn
Vilhelmina
Endnu en pensionist
Bergmans
Frokost
Røgeriet kører
Toget venter
Umeälven
Storuman
Byskeälven
Byskeälven
Byskeälven
Byskeälven
Sorsele
Vi afventer sydgående
Vi afventer sydgående
Vi afventer sydgående
Lidt smukt
Lidt smukt
Ministation
Arvidsjaur
Arvidsjaur
Arvidsjaur
Arvidsjaur
Pite älv
Kombibroen
Spor- og vejsplit
Spor- og vejsplit
Kombibroen
Pite älv
Pite älv
Stoppested
Kåbdalis
Kåbdalis
Polarcirklen
Polarcirklen
Polarcirklen
Jokkmokk
Stora Lule älv
Stora Lule älv