Album til dag 6 - den 120819 - med Hurtigruten
Ankomst til Havøysund var kl 0930 - dette billede med skyerne som bare driver ned over fjeldene og delvis skjuler vindmøllerne er taget kl. 0818.
Ankomst til Havøysund var kl 0930 - dette billede med skyerne som bare driver ned over fjeldene og delvis skjuler vindmøllerne er taget kl. 0819.
Ankomst til Havøysund var kl 0930 - dette billede med skyerne som bare driver ned over fjeldene og delvis skjuler vindmøllerne er taget kl. 0828.
Ankomst til Havøysund var kl 0930 - dette billede med skyerne som bare driver ned over fjeldene er taget kl. 0834.
Kl 0838 mødte vi Hurtigrutens MS Richard With, som er sydgående og kl. 0800 havde forladt Havøysund.
Dette syn så vi mange steder. En rå, barsk kyst - og så alligevel "en bette plet" hvor livet leves langt fra alle bekvemmeligheder.
Kystlinjen har nu ændret sig markant. Den er rå og ubarmhjertig, og der er ikke skyggen af træer – det ligner i mistænkelig grad en hvilken som helst kystlinje på Færøerne.
Bare så man ikke var i tvivl om, hvor man skulle hen som det næste.
Kystlinjen har nu ændret sig markant. Den er rå og ubarmhjertig, og der er ikke skyggen af træer – det ligner i mistænkelig grad en hvilken som helst kystlinje på Færøerne.
Så er vi ved kaj i Honningsvåg - det er der vel ikke nogen som kan være i tvivl om.
Nordkapp Museet lå mindre end 100 meter fra vores kajplads - og da opholdet i Honningsvåg var på godt 3 timer, var det et naturligt mål når nu vi ikke havde bestilt udflugter eller andre aktiviteter her.
Bedst som man gik og forberedte sig på at skulle i land (og på museum) dukkede denne mastodont ud af tågerne nordfra: MSC PREZIOSA
En "spøjs" kutter. Forklaring på udseendet er, at diverse skibsførerbeviser gives til at føre skib af en vis længde.
Denne kutter var nøjagtig 49,9 fod lang, og krævede derfor ikke det helt store skibsførerbevis. Rammer man de 50 fods længde, er kravet til skibsførerbevis større.
Meget belejliget var der et illustrativt bykort på kajen. Det benyttede vi os nu ikke af.
Der var mange interessante ting på Nordkapp Museet, bl.a. denne bog. Titlen "Hærget og brændt - MEN FRIT" fortæller meget sigende hvilke grusomheder befolkningen i det nordligste Norge var udsat for under Anden Verdenskrig.
Udenfor museet var lavet en opstilling til at illustrere hvordan man hænger fisk og fiskehoveder til tørre.
Hun ragede godt nok højt i himlen - denne dame.
Bag ved den store købmandsgård på kajen, var der linet op med ATVer klar til at modtage krydstogtsgæter, som skulle "på eventyr".
Billede taget kl. 1406.
Kigger man nederst i højre hjørne af billedet kan man se, at der er sket svind i antallet af ATVer. Nu er nogen "på eventyr".
Billede taget kl 1454, netop som vi er ved at lægge fra kaj igen.
Hun ragede godt nok højt i himlen - denne dame.
Billede taget kl. 1643 da vi befandt os kort før den gamle samiske offerplads, Finnkjerka ved indsejlingen til Kjøllefjord. Kysten ser ikke særlig barmhjertig ud.
Billede taget kl. 1646 da vi befandt os kort før den gamle samiske offerplads, Finnkjerka ved indsejlingen til Kjøllefjord. Kysten ser ikke særlig barmhjertig ud.
Billede taget kl. 1652 da vi befandt os kort før den gamle samiske offerplads, Finnkjerka ved indsejlingen til Kjøllefjord. Kysten ser ikke særlig barmhjertig ud.
Billede taget kl. 1652 da vi befandt os ud for den gamle samiske offerplads, Finnkjerka ved indsejlingen til Kjøllefjord. Kysten ser ikke særlig barmhjertig ud.
Billede taget kl. 1652 da vi befandt os ud for den gamle samiske offerplads, Finnkjerka ved indsejlingen til Kjøllefjord. Kysten ser ikke særlig barmhjertig ud.
Billede taget kl. 1652 da vi befandt os ud for den gamle samiske offerplads, Finnkjerka ved indsejlingen til Kjøllefjord. Kysten ser ikke særlig barmhjertig ud.
Billede taget kl. 1652 da vi befandt os ud for den gamle samiske offerplads, Finnkjerka ved indsejlingen til Kjøllefjord. Kysten ser ikke særlig barmhjertig ud.