Herunder et album med billeder fra turen startede,
samt billeder fra dag 2, hvor vi var ved Trollhättan og i SAAB Museum
Herunder et album med billeder fra turen startede,
samt billeder fra dag 2, hvor vi var ved Trollhättan og i SAAB Museum
Ved at være klar til afgang
Rejsedeltagerne er ved at ankomme til opsamlingsstedet foran Jysk Park.
Første stop undervejs
Første stop var på rastepladsen Aarhus Nord, hvor vi fik vores formiddagskaffe.
Første stop undervejs
Første stop var på rastepladsen Aarhus Nord, hvor vi fik vores formiddagskaffe.
Venter i terminalen
Bustursdaltagere og andre passagerer venter på at måtte gå ombord på færgen.
Nåh ja!
Selvfølgelig er der sørget for at "menneskets bedste ven" også kan forrette sin nødtørft ombord.
Vådt dæk
Allerede på overfarten mod Sverige var det begyndt at regne en hel del.
Stena Danica
Bare for at vise færgens navn.
Stena Danica
Den anden var en redningsbåd til at placere passagerer i ved evakuering - denne er til at samle en enkelt overbordfalden person op med.
Kig gennem regnen
Fra indsejlingen til Göteborg. Billede taget mod nord, hvor en Stena-færge er på vej ud.
Stena Danica
Så begyndte 3 mand fra besætningen pludselig at løsne denne redningsbåd. - og sætte den i vandet.
Dårligt minde
Det var omme bag ved denne ø, at Carlo i 1994 ramte et undersøisk skær - dog uden at kajakken tog skade.
Showtime
Så blev redningsbåden sluppet løs - og slog et sving ud og rundt, for så at returnere til færgen og blive hejst op igen.
Det var en øvelse.
Showtime
Så blev redningsbåden sluppet løs - og slog et sving ud og rundt, for så at returnere til færgen og blive hejst op igen.
Det var en øvelse.
Showtime
Så blev redningsbåden sluppet løs - og slog et sving ud og rundt, for så at returnere til færgen og blive hejst op igen.
Det var en øvelse.
Göteborg havn
Havnen har masser af kraner - både dem der er aktive, og de der står tilbage til pynt ved nedlagte skibsværfter.
Hvad nu?
Bussen fundet på bildækket. Chaufføren siger at passagererne skal gå fra borde. Forbarmede sig, og "smuglede" 8 passagererfra borde i bussen.
Et udstillingsobjekt
Lige ved udkørslen fra færgen havde Stena stablet et udstillingsobjekt op på en container.
Kraftig regn
En stor del af vejen mellem Göteborg og Vänerborg var der styrtregn.
Vänerborg
Facaden på vores første overnatningssted: Quality Hotel Vänerborg.
Speciel udsmykning
Indenfor i Quality Hotel Vänerborg kunne man finde specielle udsmykningsgenstande.
Speciel udsmykning
Indenfor i Quality Hotel Vänerborg kunne man finde specielle udsmykningsgenstande.
Her et par Puck knallerter hængt op på væggen i den ene spisesal.
Speciel udsmykning
Indenfor i Quality Hotel Vänerborg kunne man finde specielle udsmykningsgenstande.
Speciel udsmykning
Indenfor i Quality Hotel Vänerborg kunne man finde specielle udsmykningsgenstande.
Trollhättan
Vi befinder os her "oven for" sluserne i Trollhättan med et kig ned mod byen.
Trollhättan
Vi befinder os her "oven for" sluserne i Trollhättan med et kig ned mod byen.
Trollhättan
Byens kirke.
Trollhättan
Under normale omstændigheder skulle der et par gange om dagen lukkes rigtig meget vand igennem her.
Trollhättan
Under normale omstændigheder skulle der et par gange om dagen lukkes rigtig meget vand igennem her.
Trollhättan
Under normale omstændigheder skulle der et par gange om dagen lukkes rigtig meget vand igennem her.
Trollhättan
Grunden til at der ikke lukkes vand igennem.
Trollhättan
Under normale omstændigheder skulle der et par gange om dagen lukkes rigtig meget vand igennem her.
Trollhättan
Lidt gammel mekanik.
Trollhättan
Se øverst i billedet. Sikken udsigt der må være fra plateauet deroppe.
Trollhättan
Så runder vi en turbinehal på vej "ned gennem" Trollhättan.
Trollhättan
Symbolet på et årligt tilbagevendende løbearrangement ved kraftværket.
Du kan se de forskellige ruter - KLIK HER
Trollhättan
Så runder vi en turbinehal på vej "ned gennem" Trollhättan.
Trollhättan
Så runder vi en turbinehal på vej "ned gennem" Trollhättan.
Trollhättan
Tingesten deroppe nåede vi aldrig at få nogen forklaring på!
Trollhättan
Lidt turbinehistorie.
Trollhättan
Lidt turbinehistorie.
Trollhättan
Lidt turbinehistorie.
Trollhättan
Der er den - altså den turbinehal vil tidligere rundede.
Afventer
Der var en enkelt, mindre båd som skulle under broen (båden var så lille, at det slet ikke havde været nødvendigt at åbne broen).
SAAB 93
Så er vi kommet indenfor i SAAB-museet.
SAAB 9-4X fra 2011
Så er vi kommet indenfor i SAAB-museet.
SAAB 93
En model fra før 1957.
SAAB 93 1957
Model 1957
SAAB Sonet Super Sport
6 eksemplarer bygget 1955-1957.
Blev i 1996 målt til 159,4 km/t.
SAAB Sonet Super Sport
6 eksemplarer bygget 1955-1957.
Blev i 1996 målt til 159,4 km/t.
SAAB Formel Junior 1960
En vildt understyrende model, som kun blev bygget i 2 eksemplarer.
SAAB Formel Junior 1960
En vildt understyrende model, som kun blev bygget i 2 eksemplarer.
SAAB 96 Monte Carlo
Erik Carlsson vandt Monte Carlo Rally i denne bil i 1962 og 1963 - og det var første gang siden 1930'erne at samme kører vandt 2 år i træk.
SAAB 96 Monte Carlo
Erik Carlsson vandt Monte Carlo Rally i denne bil i 1962 og 1963 - og det var første gang siden 1930'erne at samme kører vandt 2 år i træk.
SAAB Sonet II 1966
Replika af rallybil.
SAAB Sonet II 1966
Replika af rallybil.
SAAB 99 EMS Rally
Bilen blev brugt i rallysammenhæng i årene 1976, 1977 og 1978
SAAB 99 EMS Rally
Bilen blev brugt i rallysammenhæng i årene 1976, 1977 og 1978
SAAB 96 V4 Rally 1976
Svensk rallymester 1976.
SAAB 96 V4 Rally 1976
Svensk rallymester 1976.
SAAB 16-ventilers rallymotor 1976
Fra standardmotoren med 118 HK i 99 EMS via 170 HK i tunet version til dette monster med 220 HK.
SAAB 16-ventilers rallymotor 1976
Fra standardmotoren med 118 HK i 99 EMS via 170 HK i tunet version til dette monster med 220 HK.
SAAB
Een af flere uden nogen yderligere kommentar.
SAAB 900 T16 Rallycross
Europamester 1984, 1985 og 1986 i "Division 1"
SAAB 900 T16 Rallycross
Europamester 1984, 1985 og 1986 i "Division 1"
SAAB udholdenhed
Kig nærmere på forklaringen her, og tallene på det efterfølgende billede.
SAAB udholdenhed
Kig nærmere på tallene og forklaringen på forrige billede.
SAAB 9-7X
SUV fremstillet af General Motors for SAAB i årene 2005-2008
SAAB 9-7X
SUV fremstillet af General Motors for SAAB i årene 2005-2008
Kig bag facaden
Der var skåret dele af karosseripladerne, så man kunne få et kig ind på den underliggende konstruktion.
Kig bag facaden
Der var skåret dele af karosseripladerne, så man kunne få et kig ind på den underliggende konstruktion.
Kig bag facaden
Der var skåret dele af karosseripladerne, så man kunne få et kig ind på den underliggende konstruktion.
Selvfølgelig
SAAB 900 T16 CD Polisbil 1986 - og sådan nogen ville den danske Rigspolitichef ikke indkøbe, selv om SAAB tilbød at tilpasse den til danske forhold.
Kig bag facaden
Der var skåret dele af karosseripladerne, så man kunne få et kig ind på den underliggende konstruktion.
Monstret 1959
2 stk. 3 cylindrede 2-takts motorer bygget sammen giver 138 HK og en topfart på 196 km/t.
Den var så vild, at den aldrig blev godkendt til det tiltænkte: RALLY.
Monstret 1959
2 stk. 3 cylindrede 2-takts motorer bygget sammen giver 138 HK og en topfart på 196 km/t.
Den var så vild, at den aldrig blev godkendt til det tiltænkte: RALLY.
Monstret 1959
2 stk. 3 cylindrede 2-takts motorer bygget sammen giver 138 HK og en topfart på 196 km/t.
Den var så vild, at den aldrig blev godkendt til det tiltænkte: RALLY.
Monstret 1959
2 stk. 3 cylindrede 2-takts motorer bygget sammen giver 138 HK og en topfart på 196 km/t.
Den var så vild, at den aldrig blev godkendt til det tiltænkte: RALLY.
Monstret 1959
2 stk. 3 cylindrede 2-takts motorer bygget sammen giver 138 HK og en topfart på 196 km/t.
Den var så vild, at den aldrig blev godkendt til det tiltænkte: RALLY.
Monstret 1959
2 stk. 3 cylindrede 2-takts motorer bygget sammen giver 138 HK og en topfart på 196 km/t.
Den var så vild, at den aldrig blev godkendt til det tiltænkte: RALLY.
Monstret 1959
2 stk. 3 cylindrede 2-takts motorer bygget sammen giver 138 HK og en topfart på 196 km/t.
Den var så vild, at den aldrig blev godkendt til det tiltænkte: RALLY.
Monstret 1959
2 stk. 3 cylindrede 2-takts motorer bygget sammen giver 138 HK og en topfart på 196 km/t.
Den var så vild, at den aldrig blev godkendt til det tiltænkte: RALLY.
Monstret 1959
2 stk. 3 cylindrede 2-takts motorer bygget sammen giver 138 HK og en topfart på 196 km/t.
Den var så vild, at den aldrig blev godkendt til det tiltænkte: RALLY.
SAAB 9-4X Concept 2008
Produceret i 814 eksemplarer inden SAAB gik konkurs.
SAAB 9-4X Concept 2008
Produceret i 814 eksemplarer inden SAAB gik konkurs.
SAAB Bilmuseum
I museet var også udstillet andet end 4-hjulede køretøjer.
Ren nostalgi.
SAAB Bilmuseum
I museet var også udstillet andet end 4-hjulede køretøjer.
Ren nostalgi.
SAAB Bilmuseum
I museet var også udstillet andet end 4-hjulede køretøjer.
Ren nostalgi.
SAAB Bilmuseum
I museet var også udstillet andet end 4-hjulede køretøjer.
Ren nostalgi.
Trollhättan Sluse
En tysk sejlbåd sluses ned til næste niveau for at kunne fortætte ud mod Göteborg og Kattegat.
Trollhättan Sluse
En tysk sejlbåd sluses ned til næste niveau for at kunne fortætte ud mod Göteborg og Kattegat.
Trollhättan Sluse
En tysk sejlbåd sluses ned til næste niveau for at kunne fortætte ud mod Göteborg og Kattegat.
Trollhättan Sluse
En tysk sejlbåd sluses ned til næste niveau for at kunne fortætte ud mod Göteborg og Kattegat.
Trollhättan Sluse
En tysk sejlbåd sluses ned til næste niveau for at kunne fortætte ud mod Göteborg og Kattegat.
Trollhättan Sluse
En tysk sejlbåd sluses ned til næste niveau for at kunne fortætte ud mod Göteborg og Kattegat.
Trollhättan Sluse
En tysk sejlbåd sluses ned til næste niveau for at kunne fortætte ud mod Göteborg og Kattegat.
Trollhättan
Oversigtsbillede fra "oven for" den sluseport, hvor tyskeren lige er sluset igennem.
Säfsen el. Säfsnäs
I en sæterhytte ved E45 i Fredriksberg, gøres god reklame for alle aktiviteterne i området.
Se aktivitetscenterets site ved at KLIKKE HER
Säfsen el. Säfsnäs
I en sæterhytte ved E45 i Fredriksberg, gøres god reklame for alle aktiviteterne i området.
Se aktivitetscenterets site ved at KLIKKE HER
Säfsen el. Säfsnäs
I en sæterhytte ved E45 i Fredriksberg, gøres god reklame for alle aktiviteterne i området.
Se aktivitetscenterets site ved at KLIKKE HER
Säfsen el. Säfsnäs
I en sæterhytte ved E45 i Fredriksberg, gøres god reklame for alle aktiviteterne i området.
Se aktivitetscenterets site ved at KLIKKE HER
Säfsen el. Säfsnäs
I en sæterhytte ved E45 i Fredriksberg, gøres god reklame for alle aktiviteterne i området.
Se aktivitetscenterets site ved at KLIKKE HER
Säfsen el. Säfsnäs
Ved siden af sæterhytten var lavet opstilling med borde, bænke og 4-5 grill - formentlig klar til at holde fest om aftenen (det var trods alt en lørdag vi var der).