Familieferien 1995 i det sydvestlige Sverige - del 2

Billederne herunder kan klikkes større i Lightbox


FOTOs herover:
Der var, som altid, en livlig trafik i Sotenkanalen.
Campinghytterne på Unda Campingplads ved Uddevalla.


Efter 3 dage på Daftö Camping ved Strömstad, flyttede vi til Unda Campingplads lidt uden for Uddevalla.

Her blev vi indlogeret i nyere, svenskrøde campinghytter med udsigt til skærgården.

På vej fra Strömstad til Uddevalla var vi omkring Sotenkanalen, for at se den lidt fra oven, samt Kungshamn, hvor vi fik et kig til Smögen.

Under opholdet på Unda Camping ved Uddevalla blev det til udflugt til Lysekil og en rotur gennem skærgården syd for Lysekil ved "Vägeröds dalar".

Trollhättan, som er en del af Götakanalen, blev igen aflagt besøg, og det på rette tidspunkt, netop som der blev åbnet for alle sluseportene, og der var flere tusinde tilskuere til stede.

Der bliver altså bare lukket noget vand igennem, når de åbner for sluserne ved Trollhättan. Man betages af den kolossale kraft der er i en gang opstemmet vand.

Turen fra Uddevalla til Stenungsund tog vi via øen Orust, og tiden i Stenungsund blev brugt til rundtur på øen Tjörn til Rönnäng, hvorfra der var frit udsyn til Marstrand.


FOTOs herover:
Der var tæt pakket med tilskuere for at se de gamle sluseporte ved Trollhättan blive åbnet.
Vartegnet for Stenungsund er denne bro - "Tjörnbron".


Lidt historie om denne bro:
Broen betegnes både som Almöbroen og Tjörnboen.
Broen forbinder øerne Källön og Tjörn i skærgården nordvest for Göteborg.
Den 18. januar 1980 blev broen påsejlet af et norsk tankskib, Star Clipper, hvorefter den styrtede sammen.
8 personer omkom, da de ikke i tide blev opmærksomme på at broen var styrtet sammen og derfor kørte ud over klippen i deres biler.
Den var dengang Sveriges længste buebro.
Den blev genopført som en skråstagsbro og genåbnet for trafik den 9. november 1981.

Man kan læse hele historien på WIKIPEDIA