Lørdag den 05.04.2025

Vi forlader Skövde og kører mod den sydlige ende af Sverige næststørste sø Vättern. Her ligger de sammenvoksede nabobyer Jönköping og Husqvarna, der en af Sveriges første rigtige industribyer. De fleste kender symaskinerne, men fabrikken Husqvarna har også lavet motorcykler, komfurer og ikke mindst våben.
I dag er navnet mest kendt for produkter som motorsave og haveredskaber. Vi besøger museet, som blev grundlagt af en gruppe pensionerede medarbejdere fra fabrikken.
Efter besøget på museet spiser vi frokost sammen på en lokal restaurant, inden vi vender hjulene mod syd. Undervejs tager vi en lille afstikker ind til nationalparken Store Mosse, der som Hornborgasjön også byder på et særdeles rigt fugle- og dyreliv. Området er særligt kendt for sine mange elge og er vi heldige, kan der være chance for at opleve skovens konge her.
Sidst på eftermiddagen er vi igen fremme i Helsingborg og sejler retur til Sjælland efter en spændende rejse i det svenske forår.

Alle billeder, også dem i galleriet for neden, kan klikkes til stor størrelse.

I dag var det tid til afgang fra Skövde for at komme retur til Danmark.
Bussen kørte kl. 0845.


Første stop på vej sydover var i Husqvarna, hvor der var afsat godt 1½ time til besøg på Husqvarna Museum, et museum som viser alle de ting Husqvarna gennem tiden har været involveret i at fremstille.

Straks man kommer indenfor i Husqvarna Museum, bliver man mødt at plancher, som fortæller om fabrikkernes udvikling og historie.


Det var et yderst interessant museumsbesøg som viste hele Husqvarnas 300 års industrihistorie.

Museet er fyldt med mere end 300 års industri- og kulturhistorie og fortæller om Husqvarnafabrikkernes udvikling fra våbenfabrik til en moderne storindustri.

Museets udstillingslokaler er på i alt 2.400 kvm.

Fremstilling af metalvarer – fra våben til motorsave og robotplæneklippere.

Gennem årene er der på Husqvarna-fabrikken blevet fremstillet håndvåben, symaskiner, cykler, motorcykler, jagtvåben, motorsave, komfurer, kaminer, potter og pander, græsslåmaskiner og meget andet.


Her er en af de lidt specielle motorcykler. Beregnet til rundbanerace på en speedway-bane eller isbane på tilfrossen sø.


Fx kan man se samtlige typer symaskiner, der er fremstillet på fabrikken, hvoraf den ældste er fra 1872. Her er cykler tilbage fra 1896, knallerter fra 1952 og motorcykler fra 1910.

Startede som våbenfabrik i 1689.

Våbenfabrikken blev grundlagt i 1689 ved Huskvarnaån for at fremstille håndvåben til den svenske hær, men i midten af 1800-tallet begyndte fabrikken at producere til det civile marked, og navnet "Husqvarna" blev kendt i store dele af verden.

Den svenske konge ejede fabrikken frem til 1757, hvorefter den blev privatejet.

Efter museumsbesøget trillede vi ned til Husqvarna Stadshotell, hvor vi fik turens "sidste nadver" med citronkylling, bønner og blødstegte kartoffelstrå (kartoffel skåret i størrelse som tændstikker, stegt og vendt i noget balsamico - det lignede faktisk blødstegte løg).

Herefter gik turen sydpå til Store Mosse, som er en nationalpark, hvor der angivet skulle være et meget, meget rigt fugleliv, som vi ikke rigtig kunne få øje på.

Der blev registreret et par traner "langt ude i det fjerne", men ellers ikke noget af særlig interesse.

Og så blev kursen sat mod Helsingborg, hvor der ved færgens ankomst til Helsingør igen opstod problemer med et par turdeltagere. De nåede ikke ombord på bussen inden den kørte i land!!

Vi blev læsset af udenfor færgeterminalen, og hentet af Inges bror, Preben.