Onsdag den 02.04.2025


Alle billeder, også dem i galleriet for neden, kan klikkes til stor størrelse.

Efter en dårlig nats søvn og en gang morgenmad, kørte Preben os ned til arealet ved billetkontrollen, hvor vi skulle stige på bussen kl. 0815 for at være ombord på færgen kl. 0830.

Da den ikke var kommet 0825 ringede Inge til turguiden som sagde, at bussen ville være fremme om 2 minutter - og det var den.
Turguiden krydsede os af i sin oversigt, og så så noget fortvivlet og forvirret ud - for hvor var den tredje henne.
Der var altså en tredje person, som også skulle stige på bussen i Helsingør - og hun var intetsteds at se.
Turguiden fik telefonisk kontakt - hun var på færgen, som i mellemtiden havde forladt færgelejet da klokken havde passeret 0830.

Der blev lavet en aftale om, hvordan hun skulle forholde sig når hun kom til Helsingborg og af færgen - og det lykkedes at få hende samlet op, og så var vi 48 forventningsfulde passagerer der blev fragtet mod nord.

På vej mod nord gjorde vi et tvungent chaufførstop - hans køre-/hviletid sagde, at det var nu han skulle holde ½ times pause.
Det tvungne chaufførstop blev holdt på en rasteplads på nordsiden af Hallandsåsen.

Ved rastepladsen var nogle plancher, som fortalte om, hvordan landsbyen Dunabrun var blevet fjernet i 1970erne for at gøre plads til hoved-/motorvejen hen over Hallandsåsen.

Første officielle programpunkt var besøg på Tjolöholms Slot.

Her startede vi med at få frokost i folkestuen, og gik herefter de ca. 800 meter frem til sleve slottet.
Slottet blev bygget 1898-1904 af Blanche Dickson (byggeriet påbegyndt i efteråret 1898 efter at hun i marts samme år var blevet enke).
Opførelsen af slottet var en bekostelig affære, som i danske nutidskroner svarede til ca. 750.000.000 (skrive 750 mio d.kr.).
Der blev absolut ikke sparet på noget, hverken ude, men især indvendigt på slottet.
Alt er opført i "Tudor-stil" og rigtig meget er indkøbt "IKEA-like" hos varehuset Liberty i London (som så stillede 2 snedkersvende til rådighed for opførelsen på slottet i 2 år.

Her en oversættelse af slottets svenske præsentationstekst.

Tjolöholms Slott, bygget 1898-1904, er en af ​​Sveriges mærkeligste bygninger og et pragteksempel på et Arts & Crafts etablissement af den slags, der ellers hovedsageligt kan ses i England. I dag er slottet åbent for besøg, du kan vælge mellem en guidet tur eller en tur rundt på egen hånd.

Næppe noget slot i England kan være så ægte britisk som Tjolöholm Slot. Alligevel blev det tegnet af en ung arkitekt, Lars Israel Wahlman, som aldrig satte sine ben på de britiske øer. Med inspiration fra det engelske magasin "The Studio" og påvirkninger fra Arts and Crafts-bevægelsen blev der skabt en britisk ejendom, der stadig udgør noget af sin egen verden. Kunden var Blanche Dickson, født i England og den nylige enke efter James Fredrik Dickson, og hun og arkitekt Wahlman delte en fælles interesse i at skabe noget helt unikt og individuelt. Denne bestræbelse var altomfattende og udvidet til mindste detalje. Enhver, der har besøgt slottet, kan vidne om, at det lykkedes. I dag er Tjolöholm et monument over håndværk og sans for detaljer.

Slottet er et af de få, der blev bygget i Sverige i løbet af det 20. århundrede. Beliggenheden er storslået, med milevid udsigt over det hallandske skærgård. Ambitionen var at skabe et repræsentativt og behageligt hjem. Det statelige palads var fyldt med alle tidens moderniteter. Elektriciteten til de nyindkøbte lamper kom fra et dampdrevet kraftværk på ejendommen. Opvarmningen skete ved hjælp af et genialt system af varmluftskanaler, suppleret med elementer og ildsteder. Der blev installeret en telefon for at gøre det nemmere at holde kontakten med familie og venner i Gøteborg. Anden teknisk finesse var for eksempel grevindens hårtørrer – et meterhøjt mekanisk vidunder, der blev drevet af petroleum.

Slottet ejes og drives i dag af Kungsbacka kommune.

Slottets historie kan læses her.

Så var det tid til at komme videre nord- og østpå.

Inden vi nåede frem til vores overnatningshotel "Scandic Billingen" i Skövde, lavede vi ca. kl. 1720 lige en forbikørsel ude ved Hornborgasjön, hvor vi kunne konstatere at der var i tusindevis af traner samlet.

Glæder os til i morgen og overmorgen, hvor der begge dage er afsat tid til regulært stop for at kunne fotografere m.v..
Middag på hotellet i form af en buffet (det var der hver aften) - og snart efter var det på hovedet i seng.

/29